Noord-Veluwe

In nood op het water, wat doe je dan?

Dankzij de app kan de KNRM meer mensen helpen
Dankzij de app kan de KNRM meer mensen helpen © Omroep Gelderland
ELBURG - Het zal je maar gebeuren. Zit je midden op het Veluwemeer en valt je motor ineens stil. Hoe vraag je dan om hulp? Volgens de reddingsmaatschappij KNRM hebben veel watersporters geen idee waar ze zijn op het water. Een speciale app moet daar verandering in brengen.
Schipper Herrald Hulst zit al twintig jaar bij het KNRM-reddingstation in Elburg. En telkens weer blijken watersporters die om hulp vragen niet te weten waar ze precies te vinden zijn. Vooral onervaren watersporters blijken vaak geen idee te hebben waar ze zijn op het water. "Het komt voor dat we een melding krijgen van iemand in een wit zeilbootje op het Veluwemeer. Ga daar maar eens naar zoeken."
Het Veluwemeer is natuurlijk niet het grootste randmeer, maar toch komen daar regelmatig watersporters in de problemen. "En dan is het wel handig als je kan aangeven waar je bent als zich een noodsituatie voordoet." De KNRM Helpt-app helpt bij het lokaliseren van je positie waardoor je sneller wordt gevonden. Bovendien krijg je via de app rechtstreeks contact met de meldkamer, als je in nood zit.

Snellere hulp

Dan kom je bijvoorbeeld in contact met Bert Fleming. Hij is operator in de meldkamer van KNRM, en is blij met de app. "Als je al je gegevens al hebt ingevuld in die app, hoeven we niet meer een hele waslijst aan vragen bij langs te gaan, maar kunnen we gelijk bezig met het oplossen van een probleem. Dankzij deze app kunnen wij simpelweg meer mensen per uur helpen. Hulpvragers hoeven dus minder lang te wachten op hulp."
Die hulp kan heel breed zijn. "Wij helpen mens en dier bij alles waar ze hulp bij nodig hebben", zegt Fleming. "Hier op het Veluwemeer zie je vaak dat mensen niet weten dat het erg ondiep kan zijn, waardoor ze plotseling vast komen te liggen. Dan trekken wij ze los. Maar het kan ook zijn dat ze met veel snelheid op zo'n ondiepte zijn gevaren en met een schok tot stilstand kwamen. Dan kan er iemand gevallen zijn en gewond geraakt, dat vraagt weer een ander soort hulp. Bij levensbedreigende situaties bel je 112, maar op andere momenten neem je contact op met ons."
Ook kunnen mensen hun route van tevoren inplannen en doorgeven via de app. "Ik had laatst nog iemand die zijn route had uitgestippeld in die app en daarbij had aangegeven hoe lang hij zou doen over de overtocht van Het Kanaal naar Engeland toe", vertelt Fleming. "Toen de app merkte dat hij er veel langer over deed, kregen wij een signaal. Ik heb toen contact opgenomen, om te controleren of alles wel goed ging. Gelukkig was dat zo, maar dankzij de app zien we dus veel eerder als er iets ongewoons gebeurt, zodat we ook sneller kunnen reageren."

'App wordt al goed gebruikt'

De app wordt al goed gebruikt, merkt Hulst. "En dat is fijn. We zijn nu veel beter geïnformeerd als we op een melding afgaan. We weten nu waar de melder zich bevindt en wat exact het probleem is. Vroeger keken we ter plekke wel wat we aantroffen, dat is nu veel minder."
Fleming benadrukt dat de app er niet alleen is om de KNRM op te roepen. "Het is ook een heel handige app voor als je onderweg bijvoorbeeld moet tanken, als je de brug- of sluiswachter wilt bellen omdat je er langs wilt, of als je je route uit wilt stippelen. Of als je onderweg een bepaalde boei tegenkomt waarvan je de betekenis niet kent, of je wilt geluidssignalen geven maar je weet niet wat het juiste signaal is. De app helpt je overal bij, dus ook als onervaren watersporter kom je hiermee een heel eind." En het mooiste? "De app is natuurlijk helemaal gratis, want wij helpen de mensen altijd gratis."