Rijk van Nijmegen

Milieuactivist Vollenbroek: boeren hebben een punt

Johan Vollenbroek in gesprek met boeren die naar zijn huis wilden rijden (2020)
Johan Vollenbroek in gesprek met boeren die naar zijn huis wilden rijden (2020) © ANP
NIJMEGEN - Waarom moet de agrarische sector 50 procent stikstof inleveren en hoeft de luchtvaart dat niet? De agrarische sector heeft zeker een punt, als luchtvaart geen stikstof in hoeft te leveren, vindt de Nijmeegse milieuactivist Johan Vollenbroek.
De boeren zelf zeggen al langer dat ze de kop van jut zijn in de stikstofcrisis. Je zou kunnen zeggen dat het steun voor de boeren is uit onverwachte hoek. De Nijmeegse milieustrijder was eerder zelf doelwit van boerenacties. Toen probeerden boeren naar zijn huis te rijden, maar wist de politie dat te voorkomen.
MOB (Mobilisation for the environment), de organisatie van Vollenbroek, legde middels rechtszaken eigenhandig een bom onder het Nederlandse stikstofbeleid door aan te tonen dat er niets van klopt. De Nijmegenaar heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij voorstander is van het drastisch verkleinen van de veestapel.

Illegaal

Maar MOB kijkt niet alleen naar de boeren in het stikstofverhaal, maar bijvoorbeeld ook naar de luchtvaartsector. Vollenbroek constateert dat het kabinet niet van plan is de stikstofemissie die vliegtuigen veroorzaken te halveren. "Klagende passagiers realiseren zich niet dat ze vertrekken van en landen op een illegaal opererend Schiphol."
MOB heeft daarom recent de minister verzocht om handhavend op te treden tegen niet-vergunde vluchten van en naar Schiphol, Rotterdam en Eindhoven. Daarop is nog geen reactie gekomen, ondanks dat de wettelijke termijn is verstreken. Als er niet op korte termijn een reactie komt, stapt MOB hiervoor naar de rechter. Voor het vliegveld Maastricht is de milieuorganisatie van Vollenbroek al naar de rechter gestapt met de eis om het met directe ingang te sluiten.

Paniek bij het ministerie

"Waar is minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat mee bezig?" Dat vraagt Vollenbroek zich af nu de minister 60 miljoen euro vraagt voor het inrichten van een dream team om te proberen 'het juridische kaartenhuis overeind te houden'. Eind vorige week stuurde Harbers dit plan naar de Tweede Kamer.
Volgens de milieuactivist geeft de minister in het ‘Bestedingsplan Projectorganisatie Schiphol’ volmondig toe dat de uitdagingen in het dossier het ministerie boven het hoofd groeien. "Er heerst grote paniek bij het ministerie van I&W over de puinhopen in het Schipholdossier."

Lobbymachine voor de luchtvaart

De Haagse houding ten opzichte van de luchtvaart is op zijn minst opmerkelijk te noemen in het licht van de wijze waarop de boeren benaderd worden door datzelfde Den Haag. Vollenbroek: "De conclusie van MOB is dat het ministerie I&W kennelijk een lobbymachine van de luchtvaart is geworden in plaats van haar eigenlijke taak: meebesturen van Nederland. Hoe diep kun je vallen als openbaar bestuur verwordt tot het bevorderen van klimaat verwoestende luchtvaart? Die hoeft kennelijk geen 50 procent stikstof in te leveren."
MOB heeft minister Harbers voorgesteld om Schiphol terug te laten gaan naar 300.000 vluchten per jaar en Eindhoven en Lelystad niet te laten uitbreiden. Rotterdam en Maastricht moeten zelfs dicht. Dan zit je al op 50 procent reductie van NOx- en CO2-uitstoot voor de luchtvaart. "Tover vliegveld Rotterdam om tot Rotterdam Central Park, vliegveld Maastricht idem", aldus Vollenbroek. "MOB is dan bereid om alle juridische procedures met betrekking tot vliegvelden in te trekken."

Zie ook: