Stedendriehoek

Pakken truckers wel voldoende rust? Controleurs gaan in gesprek over rusttijden

Controleur Gert Bosman spreekt een chauffeur aan.
Controleur Gert Bosman spreekt een chauffeur aan. © Omroep Gelderland
KLARENBEEK - De inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert maandag rusttijden bij Klarenbeek. Dat is volgens de overheidsinstelling belangrijk omdat vermoeide chauffeurs een gevaar kunnen zijn op de weg. Een van de controleurs is Gert Bosman. Hij was er maandag vroeg bij.
"Goedemorgen meneer, controle, heeft u uw papieren en rijbewijs bij u?" Zo begint Bosman zijn controle bij een Bulgaarse chauffeur op de parkeerplaats De Brink bij Klarenbeek aan de A50. Na de controle van de papieren kijkt Bosman naar de tachograaf, een ingebouwd apparaat in elke vrachtwagen dat de rij- en rusttijden opneemt. Het inspectieteam kan deze apparaten uitlezen.
Verschillende bonnetjes komen uit het apparaat met verschillende tijden erop. "Deze meneer is gisteravond om 12 uur aangekomen. Dus hij maakt nu zijn dagelijkse rusttijd. Dus dat is in orde". Dan is er ook nog een wekelijkse rusttijd "en die is nu bij deze meneer ook in orde." Zo vervolgt Bosman zijn weg naar de volgende vrachtwagen.
Maandag was er een controle van chauffeurs in Klarenbeek.

Inspecties ook digitaal

De laatste tijd lijkt het alsof de rij- en rusttijden nog wel eens onder een vergrootglas liggen. Zo heeft de EU gezegd dat er steeds slechter wordt gecontroleerd. Vorige maand nog zei vakbond FNV dat er helemaal niet wordt gecontroleerd. Maar die beweringen kloppen allebei niet, zegt het ILT. "Ik denk dat we misschien aan de voorkant niet altijd even goed zichtbaar zijn", erkent Bosman wel. In Nederland is volgens hem ook sprake van veel digitale controles, die minder opvallen.
Over de fysieke controles gaat het volgens Bosman om de kwaliteit en niet om de kwantiteit. "We gaan liever langer met chauffeurs in gesprek en we zorgen dat alle regels worden nageleefd. We willen goede inspecties en gaan eerder voor kwaliteit, dan dat we aantallen halen".
ILT-controleur Bosman met de Oekraïense chauffeur
ILT-controleur Bosman met de Oekraïense chauffeur © Omroep Gelderland

Europese regels

Transportbedrijven en chauffeurs van vrachtwagens, openbaar-vervoerbussen en touringcarbussen moeten zich houden aan Europese regels voor rij- en rusttijden.
De belangrijkste regels:
  • Maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag);
  • Per week maximaal 56 uur rijden
  • De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur.
  • De dagelijkse rust moet minimaal 11 uur achter elkaar zijn.
  • De wekelijkse rust van 45 uur mag niet in de vrachtwagen of de bus worden doorgebracht.

Volgende chauffeur

Bosman vervolgt zijn weg weer naar de volgende chauffeur. Het is een Oekraïense chauffeur die rijdt met een Litouwse kenteken. De man is voor zijn vrachtwagen aan het koken op een klein pannetje. "Dat zien we regelmatig, en vooral bij buitenlandse chauffeurs. Nederlandse chauffeurs blijven voor hun langere rusttijd gewoon thuis. Buitenlandse chauffeurs kunnen dat natuurlijk niet. De werkgever is dan wel verplicht een passend slaapverblijf te regelen."
Mochten chauffeurs zich niet aan de rusttijden houden dan is het ILT - en dus ook Bosman - bevoegd om boetes uit te delen. Hij mag bepalen of chauffeurs door mogen rijden of niet. Ook bij deze man blijken de papieren op orde. Dus is het een rustige ochtend gebleven in Klarenbeek.