Rijk van Nijmegen / Noord-Veluwe

'Drama voor mensen die ze nodig hebben', nog steeds kapotte liften op stations

Een kapotte lift op het station in Nijmegen.
Een kapotte lift op het station in Nijmegen. © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Kapotte liften op stations blijven voorlopig een probleem. Dat zegt ProRail. Drie liften in Harderwijk zijn al weken door vernieling defect en ook in Nijmegen worden reizigers met een beperking voor een uitdaging geplaatst. De spoorbeheerder beroept zich op overmacht, maar heeft alle begrip voor klachten. "Het is een drama voor mensen die de lift nodig hebben."
De liften in Harderwijk zijn ‘vakkundig gesloopt’, treurt woordvoerder Aldert Baas van ProRail. Reparatie is een moeilijk verhaal. Baas: "Er is wereldwijd een tekort aan onderdelen. Wat normaal gesproken 1 tot 2 weken duurt, kan nu wel 3 maanden duren."
Een spoedreparatie was er enkele weken geleden al aan twee liften op het station in Dieren.
Op Twitter is @WheelieNick een inventarisatie begonnen van kapotte liften op stations in Nederland. "Drop je kapotte lift hier", schrijft hij, "en ik ga (…) kijken of ik ze allemaal netjes op een rijtje kan zetten, zodat we kunnen zien of het er echt zoveel zijn."

Kapotte roltrap ook een ergernis

Zijn oproep leverde tot nu toe reacties op uit onder meer Hoevelaken, Arnhem-Zuid, Nijmegen Goffert en Deventer. Overigens zijn kapotte roltrappen ook een ergernis.
Woordvoerder Baas van ProRail zegt blij te zijn dat de klachten worden gebundeld. "Kapotte liften die niet snel gerepareerd kunnen worden zijn heel vervelend. Niemand wil dit. Het is voor reizigers die afhankelijk zijn van de stationsliften een drama. Er zijn omreismogelijkheden, maar dat is een noodgreep."

'Ov uitdaging als je gehandicapt bent'

Eerder sprak een woordvoerder van belangenclub voor mensen met een beperking, HandicapNL, van 'een patroon'. "Reizen met het openbaar vervoer is al een uitdaging, maar zeker als je gehandicapt bent. Je hebt niet de garantie dat je daadwerkelijk van A naar B komt. We gaan deze reacties verzamelen en willen het gesprek aan met de NS."
Reizigersorganisatie Rover meldde begin november al dat er veel klachten waren over liftstoringen, onder meer door vandalisme, en riep ProRail op defecte liften binnen 24 uur te herstellen.