Arnhem en omstreken

Naar Milaan rijden op één liter brandstof? Het kan!

De studenten van de HAN met hun waterstofauto.
De studenten van de HAN met hun waterstofauto. © HAN Hydromotive
ARNHEM - Van Arnhem naar pak 'm beet Milaan rijden op 1 liter brandstof. Het klinkt met de huidige benzineprijzen als te mooi om waar te zijn, maar voor het Hydromotive team van de Hogeschool Arnhem Nijmegen was het afgelopen weekend even de realiteit. Met hun zelfontworpen auto deden ze mee aan de Shell Eco Marathon op het TT circuit van Assen, en dat alles op waterstof.
Teamcaptain Joris Oosterhuis is nog steeds dolenthousiast over hun prestatie. Tussen alle grote universiteitsteams die fulltime kunnen werken aan hun auto's, eindigde het team van de HAN, waar de leden naast hun studie aan de auto werken, op het podium.
Ze vestigden bovendien een eigen record: bijna 900 kilometer rijden op een liter waterstof. "Nou ja, een liter waterstof. Zo rekenen we dat om naar de benzinemaat, want je spreekt bij waterstof al gauw over kubieke meters en over bar-hoeveelheden aan druk" , legt hij uit. "Maar dat is te lastig, dus rekenen we dat in de litermaat om."

Actieradius is top, maar de markt nog te klein

Maar één liter brandstof dus voor een rit van 900 kilometer. Dat klinkt als een mooi duurzaam alternatief naast de elektrische auto, waarbij je toch tamelijk afhankelijk bent van een laadpaal op je route. "Dat is het zeker", beaamt Oosterhuis. Maar er zijn nog wel wat beren op de weg. "De autobedrijven zijn er klaar voor, maar het grootste probleem is dat er nog maar negen of tien waterstoftankstations zijn in Nederland. Dat is veel te weinig."
"Mensen vragen mij wel eens: is waterstof nou dé toekomst?", gaat Oosterhuis verder. "Maar dat weet ik niet, het is onderdeel van de toekomst, maar het hangt natuurlijk wel af van de infrastructuur. De markt is nu gewoonweg nog te klein, er zijn te weinig punten waar je kunt 'tanken' en de auto's die op de markt zijn hebben nog een behoorlijk prijskaartje. Voor minder dan 80.000 euro kom je er niet. "

Tanken veel sneller dan opladen

Hoewel ook de waterstoftank net als bij een auto die op LPG rijdt, behoorlijk veel ruimte inneemt, lijkt de waterstofauto op termijn best een rol te kunnen te spelen. Bovendien gaat het tanken veel sneller dan opladen en hoeft er, anders dan bij elektrische auto's, geen laadsessie worden ingepland. Maar eerlijk is eerlijk: op dit moment is rijden op waterstof voor de gewone man niet direct een alternatief voor de hoge benzineprijzen. Nog niet.