Rijk van Nijmegen

Nooit meer in de rij voor de wc: polsbandje moet Vierdaagsefeesten extra geld opleveren

Die Vierdaagsefeesten vinden plaats van zaterdag 16 tot en met vrijdag 22 juli.
Die Vierdaagsefeesten vinden plaats van zaterdag 16 tot en met vrijdag 22 juli. © Joris Bisschops
NIJMEGEN - De gratis toegankelijke Vierdaagsefeesten krijgen voor het eerst tegen betaling een uitgebreider programma. Feestvierders kunnen twee soorten polsbandjes kopen waarmee ze dagelijks toegang krijgen tot een speciale activiteit, zoals een dragqueenbingoshow en de ballenbakdiscocaravan. Ook kan bij de buitentoiletten de betaalrij worden overgeslagen.
“Uit een peiling onder bezoekers blijkt dat ze twee wensen hebben: een speciale extra beleving en niet steeds apart afrekenen bij de toiletten. Daarnaast bleek dat er ook een grote groep is die aangeeft bereid te zijn financieel bij te dragen aan de Vierdaagsefeesten, omdat ze ons graag willen ondersteunen”, vertelt Marlijn Hoefnagel van Stichting Vierdaagsefeesten.
Er komen twee type bandjes: vriendenbandjes vanaf 3 euro per maand en festivalbandjes voor een eenmalig bedrag van 10 euro.

Winst maken

Het festivalbandje is geschikt voor bezoekers die het geen probleem vinden te betalen voor een uitgebreider programma en om te kunnen doorlopen bij de wc's.
Hoefnagel verwacht met de 10.000 festivalbandjes die dit jaar te koop zijn geen winst te maken, maar dit is uiteindelijk wel het doel. “We zijn voor een groot deel van onze financiering afhankelijk van sponsoren en het was dit jaar best wel spannend of we de begroting rond gingen krijgen. We willen niet meer zo afhankelijk zijn van de behoorlijk grillige sponsormarkt en zelf de basis van de begroting kunnen financieren. Daarvoor zijn inkomsten nodig. Daarnaast hebben we vergaande ambities om de Vierdaagsefeesten klimaatneutraal en nog inclusiever te maken. Om die stappen vooruit te zetten is extra geld nodig.”
Het vriendenbandje is speciaal voor bezoekers die de Vierdaagsefeesten financieel willen ondersteunen. Dragers van het bandje krijgen dezelfde privileges als het festivalbandje en daarbij 10 procent korting bij de merchandise stand op de Vierdaagsefeesten.

Win-winsituatie

Hoefnagel benadrukt dat de verkoop van de polsbandjes niet betekent dat de Vierdaagsefeesten commercieel worden. “We zijn een stichting en hebben dus geen winstoogmerk en we vinden het heel belangrijk dat de feesten gratis toegankelijk blijven. Deze polsbandjes zijn wat ons betreft een mooie tussenvorm: de feesten blijven gratis toegankelijk voor iedereen en mensen die willen kunnen voor een klein bedrag wat extra beleving en gemak krijgen. Volgens mij is dat een hele mooie win-winsituatie.”
Zie ook: