Arnhem en omstreken

Boetes bij grote controle op het water: 'Het gaat om het signaal'

Onder andere met dit soort opblaasboten ging Rijkswaterstaat het water op.
Onder andere met dit soort opblaasboten ging Rijkswaterstaat het water op. © Omroep Gelderland
ARNHEM - Een boot, drie snelle opblaasboten en twee waterscooters. Daarmee gaat Rijkswaterstaat de Rijn op om te kijken wie zich aan de regels houdt op het water. Als het moet, wordt er een boete uitgedeeld.
Bij Rijkswaterstaat zien ze dat er steeds meer mensen het water weten te vinden voor ontspanning. Niet al die nieuwe mensen kennen de regels even goed en dus is deze controle opgezet die onderdeel is van een landelijke actie in samenwerking met onder andere de politie.
Donderdag startte een team in Arnhem en een team in Nieuwegein die over de Rijn naar elkaar toe werkte. Ron de Vries, verkeersleider voor Rijkswaterstaat, vertelt dat ze van alles tegenkomen op het water: "Onveilig vaargedrag door niet aan de kant te varen, het niet dragen van een 'dodemanskoord', staand sturen zonder een reddingsvest te dragen en soms ook varen zonder vaarbewijs."
Rijkswaterstaat deelt boetes uit op het water:
Rijkswaterstaat deelt boetes uit op het water
Voor al die overtredingen delen ze liever geen bekeuringen uit: "Het gaat om het signaal. Helaas zullen we af en toe moeten doorpakken en dan is een boete een middel. Dat is vervelend, maar we willen echt de boodschap doorgeven: het is belangrijk om samen en veilig te varen."

Benen buiten boord

Zo ook bij een man die tijdens de actie in een klein motorbootje met daarin vier kinderen langszij wordt gezet. De kinderen zitten lekker ontspannen met hun benen buiten boord en De Vries spreekt de bestuurder aan: "Ik snap dat ze zo zitten, maar ik zou u adviseren het niet te doen. Ze schieten zo tussen de railing door". Er worden nog wat checks doorlopen: "Mag ik uw vaarbewijs en registratie zien? En hebt u genoeg zwemvesten aan boord?"
De man blijkt zijn vaarbewijs en registratie niet bij zich te hebben, ook mist hij een zwemvest. Er moeten evenveel zwemvesten als mensen op de boot aanwezig zijn. Zijn brandblusser en 'dodemanskoord', een koord dat ervoor zorgt dat de motor stopt als de bestuurder van boord valt, worden gecontroleerd. Dat is allemaal in orde. Uiteindelijk ontvangt de man alleen een bekeuring voor het ontbrekende reddingsvest, wat hem 100 euro scheelt.
"Ik dacht even lekker naar een plas hier vijf minuten vandaan, dat kan wel. Ik had de boete liever niet gehad. Maar goed, ik snap het wel en het is wel goed dat jullie het doen," reageert de man begripvol op zijn boete.

Snelheidsduivels gevaarlijk voor zwemmers

Op de gloednieuwe en snelle RHIB, een opblaasbare boot met een stijve romp, wordt ook een jonge waterscooteraar aangesproken op een plek waar normaal gesproken veel zwemmers zijn. "Waar het even om gaat, is de overlast en het gevaar voor de zwemmers en de camping die hier ligt", begint De Vries.
De bestuurder begrijpt hem meteen: "We liggen hier iets verderop in de haven, dus ik weet het", legt hij uit. Hij vertelt dat hij ook zwemmers die de rivier proberen over te steken waarschuwt voor de snelle boten en waterscooters die daar ook voorbij komen.
In de verte ziet de collega van De Vries en auto met een oplegger staan. Die blijkt van de jonge bestuurder en zijn gezelschap te zijn. Het is alleen niet toegestaan om vanaf dat strandje het water op te gaan. Ze komen er met een waarschuwing vanaf.
Voordat de jongen op de waterscooter het gas weer opentrekt, drukt De Vries hem nog op het hart: "Zegt het voort, hè. Samen moeten we het veilig houden en laten we er een mooie en fijne zomer van maken."
Boetes voor overtredingen op het water zijn niet goedkoop:

  • Varen zonder vaarbewijs - 550 euro
  • Dodemansknop niet gebruiken - 250 euro
  • Ontbreken van één reddingsvest - 50 euro
  • Niet kunnen tonen van registratiebewijs - 100 euro
  • Staand sturen zonder reddingsvest - 100 euro

    • Alle bedragen zijn exclusief 9 euro administratiekosten en gelden voor snelle motorboten die harder kunnen dan 20 kilometer per uur.