Achterhoek

Tanken in Duitsland? Natúúrlijk doen we dat: 'Geen cent meer naar Nederland'

Nederlandse bestuurders bij een tankstation over de grens, vorig jaar april.
Nederlandse bestuurders bij een tankstation over de grens, vorig jaar april. © ANP
KRANENBURG - De prijzen aan de pomp zijn al maanden fors. Wie een volle tank afrekent, moet soms even slikken. Met adviesprijzen van 2,36 euro voor een liter benzine en 2,16 euro voor een liter diesel is het duur rijden in deze tijd. Hoe schril is het contrast met Duitsland, waar je binnenkort 40 cent per liter goedkoper uit bent. Maken mensen in onze provincie daar graag gebruik van, of aanvaarden ze de prijzen op Gelderse bodem?
Lia woont in Nijmegen en zegt altijd over de grens te tanken. "En dan doen we er ook gelijk boodschappen, en eten we ergens. Gezellig, toch?", zegt ze. Zo denkt Mike er ook over: ook hij gaat voor een volle tank en een volle boodschappenkar de grens over. "Dat is twee keer slecht voor Nederland, maar met deze torenhoge kosten moet ik elke euro twee keer omdraaien", legt hij uit.
Tanken op Duitse bodem is toch vooral voorbehouden aan mensen die in de grensstreek wonen of op overbrugbare afstand van die grensstreek. Er zijn voldoende Gelderlanders die het helemaal voor zich zien, tanken bij de buren. Zij wonen echter te ver van de grens om er voordeel uit te halen. Giny geeft bijvoorbeeld aan dat ze er geen winst aan behaalt en in diezelfde situatie verkeren Gerard en Thea.
Op 1 juni wordt in Duitsland de tijdelijke belastingverlaging voor Euro 95 ingevoerd. De prijzen daar liggen nu al lager dan in Nederland, maar dat verschil kan straks fors oplopen. ADAC, de Duitse evenknie van onze ANWB, vreest in de eerste dagen na 1 juni een absolute stormloop richting de Duitse pompen. Ook belangenvereniging BETA rekent daarop.
Joost profiteert juist bewust niet van de lage brandstofprijzen bij onze oosterburen en kan ook niet zo veel met provinciegenoten die dat wél doen. "Mensen die in Duitsland tanken of boodschappen doen, mogen daar ook gaan wonen, vind ik", merkt hij op. Anderen vinden dat hij 'niet spoort' en zeggen blij te zijn dat Joost niet voor anderen kan bepalen waar zij tanken of hun boodschappen doen.

Ook naar de supermarkt

Joost is een van de weinigen die er bewust voor kiest niet in Duitsland te gaan tanken. Het overgrote merendeel van de mensen die reageerden via Facebook en Instagram gooit over de grens naar hartenlust zijn tank vol - en stopt meteen bij de supermarkt.
"Vanuit Wehl rijd ik makkelijk naar Elten. Met tien, vijftien minuten ben ik daar", geeft Carla bijvoorbeeld aan. Gradus zegt al jaren te tanken op Duitse bodem. "Omdat ik die oplichters in Den Haag de belastingen niet gun", merkt hij op.

Portemonnee versus staatskas

En zo denken meer mensen er over. "Geen cent meer naar de Nederlandse pomp en regering. Zakkenvullers", merkt Jan op. "Natuurlijk tank ik in Duitsland", zegt Wulfert. "Maar dat deed ik negen van de tien keer toch al. Rutte en Kaag graaien al genoeg." Michael uit tot slot ook zijn grieven richting de Nederlandse overheid. "Mijn portemonnee telt toch wel iets méér dan de Nederlandse staatskas te spekken."
Pieter moet een beetje lachen om de discussie, want hij heeft helemaal geen last van de brandstofprijzen. "Gewoon thuis de stekker erin en klaar is Kees", zegt hij met een knipoog.

Zie ook: