Noord-Veluwe

Slecht gestempeld, formulier afgekeurd: deze huisarts is het helemaal zat

Huisarts Hilbert Kraaij komt om in het papierwerk.
Huisarts Hilbert Kraaij komt om in het papierwerk. © Omroep Gelderland
WEZEP - Hilbert Kraaij heeft zijn buik vol van bureaucratie. De huisarts uit Wezep vond onlangs na een lange werkdag een brief op zijn bureau, waarin hem werd verteld dat hij een verantwoordingsformulier voor incontinentiemateriaal opnieuw moest invullen: een stempel was niet goed te zien. De brief staat in zijn ogen symbool voor een veel groter probleem.
“Ik moest de frustratie even van mij afschrijven”, vertelt Kraaij, als we hem vragen naar het bericht dat hij plaatste op LinkedIn, een bericht dat op veel bijval kan rekenen. De huisarts legt uit hoe hij voor een patiënt die incontinentiemateriaal nodig heeft, op een formulier moet invullen hoe vaak diegene plast, hoe vaak dat misgaat en of dat dan druppels zijn of een hele plas. Een incontinentieprofiel, heet dat. “In wat voor land leven wij dat dit überhaupt bestaat?”

Stempel niet goed leesbaar

Maar dat is niet waar hij over aan de bel trekt. Dat is de brief van Mediq, dat medische hulpmiddelen levert, zoals luiers voor volwassenen. Het verantwoordingsformulier was incompleet, omdat de stempel van zijn praktijk niet goed leesbaar was. “Maar ze konden mij wel de brief sturen, dus kennelijk was het wel duidelijk om welke praktijk het ging”, zegt Kraaij.
De brief van Mediq die bij huisarts Kraaij op de mat viel.
De brief van Mediq die bij huisarts Kraaij op de mat viel. © Hilbert Kraaij
Liever had hij gezien dat Mediq de stempel wat bij had gekleurd, zodat het formulier zonder problemen door kon naar de zorgverzekeraar. Dat is nodig om de kosten van het incontinentiemateriaal vergoed te krijgen.

'De werkdruk loopt gigantisch op'

De brief die Kraaij retour kreeg, is volgens hem nog maar één voorbeeld van de bureaucratische rompslomp waar hij en zijn collega’s dagelijks tegenaan lopen. “De werkdruk in huisartsenpraktijken loopt gigantisch op. Dat komt doordat er in de coronaperiode ongelooflijk veel is blijven liggen, de wachttijden blijven toenemen. Sommige mensen moeten wel een jaar wachten op een psychiater, of er is geen plek voor hun moeder in het verpleeghuis.”
“En doordat we zelf ook kampen met ziekte, moeten we het met minder doen”, vervolgt de huisarts. “De eerstelijnszorg is enorm aan het verstoppen. Dan zit je niet te wachten op zulke brieven.”

Landelijke actiedag op 1 juli

De noodkreet van de huisarts uit Wezep komt niet uit de lucht vallen. Al jaren voert zijn beroepsgroep actie voor minder bureaucratie, op 1 juli gaan de artsen zelfs protesteren op het Malieveld in Den Haag tegen de vele extra taken die ze op hun bordje krijgen.
Bij belangenorganisatie Zorgverzekeraars Nederland weten ze ook dat huisartsen hun buik vol hebben van de papieren rompslomp. “Maar zorgverzekeraars maken geen procedures om het maken van procedures. Ze maken afspraken met zorgaanbieders en daarin staat welke zorg geleverd wordt, voor welke prijs en hoeveel van die zorg een aanbieder in een jaar mag leveren. Dan moet je wel de stand bijhouden”, zegt een woordvoerder. “Bij goede bedrijfsvoering hoort onvermijdelijk ook een stukje administratie. Ik weet dat niet alle huisartsen daar liefhebbers van zijn, ze zien het als corvee.”
De (goed doorgedrukte) praktijkstempel.
De (goed doorgedrukte) praktijkstempel. © Omroep Gelderland
Ook Mediq weet dat de werkwijze soms 'als omslachtig en tijdrovend wordt ervaren'. “We zijn daarom in gesprek met huisartsen om te kijken welke mogelijkheden er zijn om onnodige administratielast te voorkomen en toch een zo goed mogelijk hulpmiddel aan de patiënt te kunnen leveren”, aldus een woordvoerder. Zo hoeft de huisarts volgens haar soms alleen een code door te geven, waarna een verpleegkundige van Mediq samen met de patiënt kijkt welk hulpmiddel het meest geschikt is.
Het is een veelkoppig monster
Al in 2015 kwamen actievoerende huisartsen met een manifest, onder de naam 'het roer moet om'. In overleg met zorgverzekeraars en het ministerie kwamen onder meer afspraken over het schrappen van overbodige formulieren. “Iedereen is het erover eens, dit moeten we samen handiger organiseren. Zodat de corvee tot het minimum beperkt wordt. Maar het blijkt een veelkoppig monster”, aldus de woordvoerder van Zorgverzekeraars Nederland.
Zo merkt hij dat formulieren die afgeschaft zijn, in de praktijk nog gewoon gebruikt worden. “Om te voorkomen dat achteraf blijkt dat de verleende zorg niet gedeclareerd kan worden en ze geld mislopen, doen ze het formulier er toch maar weer bij. Dit houdt alle partijen in de zorg in een houdgreep.”
Kraaij beaamt dat huisartsen een deel van de problemen zelf in stand houden. “Maar ik merk regelmatig dat deze postorderbedrijven (zoals Mediq, red.) weigeren te leveren als ik mijn poot stijf houd en formulieren weiger. Dan is mijn patiënt de dupe.”

Terug naar de oude situatie

“Het onderliggende probleem is de verantwoordingscultuur die is opgetuigd”, zegt de huisarts. “Ik moet verantwoorden hoeveel luiers iemand om zijn billen bindt. Of waarom iemand een blaaskatheter krijgt. Maar niemand doet dat voor de lol.”
Het liefst gaat de huisarts terug naar de oude situatie, toen de apotheek onder zijn praktijk niet alleen de medicijnen leverde, maar ook nog ‘gewoon’ alle medische hulpmiddelen. “Je komt nu in situaties dat iemand op het sterfbed luiers nodig heeft, maar dat de spullen pas na twee weken geleverd worden. Of dat ouderen voor drie maanden spullen meekrijgen. Weet je hoeveel dat is? Daar moet je een aanbouw aan huis voor bouwen.”
Mediq zegt hier graag over in gesprek te gaan. “Voor sommige huisartsen is het werken met Mediq in plaats van de apotheek onbekend en dat kan leiden tot onnodige irritaties. Wij willen graag samen optrekken en een bijdrage leveren aan goede hulpmiddelenzorg”, aldus een woordvoerder.