Arnhem en omstreken

Zweefvliegers Terlet laten zich niet afschrikken na incidenten: 'Waarom zouden we bang zijn?'

Zweefvliegers op Terlet zijn niet bang en gaan gewoon door ondanks incidenten.
Zweefvliegers op Terlet zijn niet bang en gaan gewoon door ondanks incidenten. © Arjan Hoefakker/RTV Connect
ROZENDAAL - De zweefvliegers op vliegveld Terlet kwamen met twee incidenten in een week tijd negatief in het nieuws. Maar ze laten zich niet afschrikken op het vliegveld. "Waarom zouden we ook bang zijn?", zegt havenmeester Robin van Maarschalkerweerd. "Iedereen heeft een goede opleiding gehad, dus we vliegen gewoon door."
Vorige week crashte een zweefvliegtuig bij de start. De 62-jarige piloot brak daarbij zijn enkel. De toedracht van dat ongeluk wordt nog onderzocht. Afgelopen maandag moest een toestel uit nood landen naast de A12 bij Velp, omdat er een gebrek aan thermiek was. Vooral van dat laatste incident zijn ze niet echt onder de indruk op het vliegveld. "Het komt regelmatig voor dat een zweefvliegtuigje moet landen vanwege een gebrek aan thermiek. Alleen: als het landt op een plek waar veel mensen het zien gebeuren, haalt zoiets het nieuws", vertelt de havenmeester.

Een zeldzaamheid

De crash van vorige week was in dat opzicht serieuzer, maar volgens Van Maarschalkerweerd is het wel pas het eerste ongeval sinds hele lange tijd bij de zweefvliegers van Terlet: "De kabel kan breken, er zijn veel mogelijkheden waardoor je te langzaam zou kunnen gaan bij de start. Dit was nu een ongeval vorige week. Maar het is 41 jaar geleden dat zoiets hier gebeurde bij de start. Het is voor ons echt een zeldzaamheid."
De havenmeester zou het zweefvliegen dan ook geen gevaarlijke sport willen noemen. Bovendien zijn ze goed voorbereid voor het geval er wel iets gebeurt. "Als er een ongeval is, dan is dat natuurlijk schrikken voor iedereen. Zeker voor de mensen die het zien gebeuren", legt Van Maarschalkerweerd uit.
"We hebben een heel goed calamiteitenplan en dan gaat er een protocol lopen. Als het een luchtvaartongeval is, dan komen de traumaheli, de brandweer, ziekenauto, de politie, de luchtvaartpolitie, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de brandweer en een heleboel pers. Die laatste proberen we dan op afstand te houden, natuurlijk."
Bekijk de reportage van mediapartner RTV Connect: