Achterhoek / Arnhem en omstreken

Hoe val je weer in slaap als je midden in de nacht wakker wordt gemaakt?

Veiligheid essentieel voor goede nachtrust
Veiligheid essentieel voor goede nachtrust © ANP
ERMELO - Niemand vindt het fijn wakker te liggen 's nachts, en al helemaal niet door rinkelende spoorbomen en toeterende treinen. Inwoners van Ermelo kunnen er over meepraten. Wat kun je het beste doen om weer in slaap te vallen?
Myrthe Boss is neuroloog en slaapexpert in Ziekenhuis Gelderse Vallei en vertelt dat ze zich kan voorstellen dat de bewoners langs de spoorlijn in Ermelo flink geteisterd zijn. In de nacht van woensdag op donderdag waren daar problemen met spoorbomen.
"Hard lawaai is sowieso heel lastig, helemaal als het een constant geluid is. Hier ga je je aan ergeren, waardoor je gestrest en gefrustreerd raakt. Beide emoties werken slaap niet in de hand."
Zo klonk het in de nacht van woensdag op donderdag in Ermelo:

Wat kun je doen?

Wat je volgens Myrthe wél moet doen, is proberen te ontspannen en bijvoorbeeld oordopjes gebruiken. Daardoor komt het geluid minder hard binnen en kun je je er beter van afzonderen. Mocht dit ook niet lukken kun je de cyclus beter even doorbreken.
"Als je in bed ligt en blijft malen over dat je moet slapen, werkt dit juist averechts. Het is dan slim om even uit bed te gaan, iets te drinken of wat rustgevends te doen. Verzet je gedachten en probeer het daarna opnieuw."
Ze raadt af om overdag slaap in te halen: "Als je overdag teveel slaapt, kan dit je slaap 's nachts weer negatief beïnvloeden. Hou je het écht niet vol, doe dan een powernap van maximaal 25 minuten en voor 15.00 uur 's middags."

Waarom zijn bepaalde geluiden extra storend?

Rob de Ron is slaaponderzoeker en legt uit waarom juist deze geluiden van de rinkelende spoorbomen en toeterende treinen extra vervelend zijn.
"Vanuit de oertijd is al bepaald dat de mens het best kan slapen wanneer zij zich veilig voelt. Deze harde, schelle geluiden werken alarmerend op het brein, waardoor je zeker niet meer het gevoel hebt dat je veilig en fijn kunt slapen."
Andere geluiden zoals regen, gefluit van de vogeltjes of golven van de zee werken daarentegen juist kalmerend, omdat het geluiden zijn die je brein niet makkelijk kunt traceren.
Volgens Rob de Ron kun je in het geval van de overlast in Ermelo de nacht alleen maar chagrijnig uitzitten, om de volgende nacht weer éxtra te genieten van de stilte en de rust.