Rijk van Nijmegen / Arnhem en omstreken

Astrid bedacht digitale Max en maakt nu kans op een prijs

Finaliste 'Docent van het Jaar' Astrid met haar digitale 'kindje' Max.
Finaliste 'Docent van het Jaar' Astrid met haar digitale 'kindje' Max. © The Simulation Crew & Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Robots of les krijgen met virtual reality-brillen. Astrid Timman, docent aan de Hogeschool van Arnhem-Nijmegen (HAN), is continu op zoek naar de nieuwste technologische snufjes om het zorgonderwijs beter te maken. Om haar leerlingen meer praktijkervaring te geven bedacht ze ook de virtuele cliënt Max.
Vanwege haar technische snufjes is Astrid door collega's opgegeven voor de verkiezing van 'Docent van het Jaar', waar ze tot de laatste vier finalisten behoort.
Ralf Glaudemans, ict-beheerder van het iXperium Health, het onderdeel van de HAN waar al deze technologische kunststukjes samenkomen, is een van de mensen die Timman heeft genomineerd. “Ik denk dat één van de belangrijkste activiteiten van het iXperium wel de virtuele cliënt is en daar is zij toch verantwoordelijk voor. Het is een VR-simulatie waarin studenten in gesprek gaan met een ‘avatar’, een digitaal karakter, in plaats van met een acteur zoals nu gebruikelijk is. Dat is absoluut haar kindje geworden.”

Digitaal 'kindje' Max

De simulatie met de virtuele cliënt is eigenlijk een soort videogame waarmee je ook je voortgang kunt bijhouden. De cliënt hebben ze Max genoemd. Dat Max inderdaad haar kindje is, daar is Timman het helemaal mee eens. Ze vertelt lachend: “Mijn eigen kinderen zeggen ook: 'Wij hebben er een broertje bij'."
Max helpt de studenten hun gespreksvaardigheid te verbeteren bij intakegesprekken en reageert dus ook op de studenten. "Als je meteen gaat roepen: 'Hee Max, kom binnen, wat is je probleem?!', dan zegt-ie: 'Nou, ik ga weer naar huis'. Als je hem eerst rustig welkom heet en vraagt hoe zijn reis was bijvoorbeeld, dan kun je tot hem doordringen en dan vertelt hij ook precies wat zijn probleem is."

Tamagotchi

Het idee voor Max kwam eigenlijk uit een aflevering van Zondag met Lubach waarin een ‘tamagotchi’ was gemaakt van Geert Wilders. “Toen dacht ik: 'Oh, dat is gaaf! We geven alle studenten een tamagotchi en leren ze hoe je doelen moet stellen en gesprekken voert. Als je het niet goed doet, dan gaat-ie dood. Ja, zo gaat dat bij een tamagotchi en dan krijg je een nieuwe.”
Dat bleek toch iets te ver gezocht. Wel kwam ze in contact met het Nijmeegse bedrijf The Simulation Crew, dat virtuele simulaties maakt met hele andere inhoud. Uiteindelijk hebben zij samen met Astrid avatar Max ontworpen.
In deze video zie je hoe Max werkt:
Timman vindt Max zeker een aanwinst voor haar studenten: “Ik vind dat het heel goed werkt, als je de VR-bril aan de studenten mee naar huis geeft, dan oefenen ze ongeveer drie tot vijf keer in een week. En dat is veel, want als ik het gewoon aan ze had gevraagd om het samen te oefenen dan zeggen ze ‘oh, vergeten’, maar met die bril dus niet. Ik neem ook allerlei vragenlijsten af en dan geeft 72 procent aan dat ze het een hele gave manier vinden om je vaardigheden te oefenen.”

'Niemand gaat lachen'

Het succes van de VR-technologie komt volgens de docent vooral doordat onzekerheid van studenten minder wordt als ze oefenen met Max. “Je bent beschermd, je kan een foutje maken, niemand gaat lachen. Je kan je feedback eerst zelf doornemen in plaats van dat je meteen voor de klas staat en de juf vertelt wat je allemaal goed of fout hebt gedaan.”
Je kunt dus wel concluderen dat het werkt, en dat succes heeft volgens Timman ook bijgedragen aan haar nominatie. Daarnaast zijn er nu nog meer digitale kinderen van Timman: “In navolging van Max zijn er nog acht andere cliënten gemaakt over andere onderwerpen zoals laaggeletterdheid, empathie en motiverende gesprekstechnieken.”

Verrast door nominatie

De nominatie kwam ondanks al het harde werk als een verrassing voor Timman: “Ik was helemaal verbouwereerd toen ik hier de voorronde van de HAN had gewonnen. Normaal voel je wel waardering, maar als mensen dat op papier gaan zetten, dat vind ik wel heel wat.”
De verkiezing wordt georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en het Comeniusnetwerk. Dit jaar is de achtste keer dat de prijs wordt uitgereikt. De winnaar wordt gekozen door een vijfkoppige jury met daarin drie studenten. De winnaar wordt dinsdag 19 april bekendgemaakt. De focus ligt volgens de organisatie dit jaar in het bijzonder op samenwerking tussen student en docent en wederzijdse feedback.

De andere genomineerden zijn:

  • Ayokunu Adedokun (Universiteit Leiden)
  • Reinoud Lavrijsen (Technische Universiteit Eindhoven)
  • Renske de Beijer (Hogeschool Inholland)