Arnhem en omstreken

Zo recycle je een gebouw: 'Sloopkogel is goedkoper'

De provincie neemt het voortouw als het gaat om circulaire sloop.
De provincie neemt het voortouw als het gaat om circulaire sloop. © Omroep Gelderland
ARNHEM - De sloop van het voormalig provinciale gebouw Prinsenhof A in Arnhem is begonnen. Maar het is niet zomaar een sloop. Veel onderdelen van het pand worden namelijk hergebruikt. En dat zorgt voor een andere aanpak. "Dit is een experiment. We zijn aan het pionieren en uitzoeken."
Delen van het gebouw worden er vakkundig uitgemonteerd. Deze worden vervolgens hergebruikt in andere projecten. "De vloerplaten gaan naar een nieuw te bouwen sporthal in Arnhem", legt gedeputeerde Jan Markink uit. "De kozijnen gaan naar een bouwproject in Heerde en er wordt ook materiaal gebruikt op dit terrein." Op de locatie van Prinsenhof A komt een 'soort fietsenstalling met opslagmogelijkheden'.

Sloopkogel

De sloop is onderdeel van het streven naar een 'circulaire economie'. Dit betekent dat materialen zo lang mogelijk hergebruikt worden zodat er minder nieuwe grondstoffen nodig zijn en de natuur met rust wordt gelaten. "De vraag naar grondstoffen stijgt", zo vervolgt Markink. "We willen dat in 2030 vijftig procent van de economie circulair is. We willen grondstoffen dus hergebruiken waar dat kan."
Kijk hoe het pand vakkundig wordt afgebroken:
Zo recycle je een gebouw: 'Sloopkogel is goedkoper'
Er hangt wel een prijskaartje aan de circulaire sloopprojecten. "De sloopkogel is goedkoper", zegt Markink. "Maar de overheid heeft de rol om te laten zien wat mogelijk is. Dit is een experiment. We zijn aan het pionieren en uitzoeken. Daar moeten we ervaring mee opdoen. Uiteindelijk wordt het daardoor weer goedkoper."

3400 ton CO2

Arend van de Beek is als programmamaneger circulariteit bij het project betrokken. "Onderdelen als deuren, plafonds en beluchtingssystemen worden gedemonteerd en waar mogelijk een op een hergebruikt", zo stelt hij. "In Nederland werken we heel intensief op een postzegeltje. We willen miljoenen huizen bouwen, maar we mogen op een gegeven moment geen CO2 meer toevoegen. Dan is het hergebruik van materiaal de oplossing. We besparen met dit project zo 3400 ton CO2." En hoeveel is dat? "Dat is alsof je 38.000 keer met de auto van Amsterdam naar Parijs rijdt."
Ook Bas van Amstel, directeur van Dycore, volgt het project op de voet. Dat bedrijf leverde de betonnen kanaalplaten van het gebouw. "Mooi om te zien dat de platen een tweede leven krijgen", aldus Van Amstel. "Dit is nieuw en we willen de ontwikkelingen volgen om te leren hoe we de uitdagingen aanpakken die hierbij komen kijken."

Zie ook: