Arnhem en omstreken

José, Corné en Martin werden bedonderd door malafide webshop

José van der Meulen uit Brummen.
José van der Meulen uit Brummen. © Omroep Gelderland
ARNHEM - Bijna een jaar wachten op schoenen die binnen twee weken zouden worden geleverd. Ze zijn er nog niet en zullen waarschijnlijk ook nooit komen. In een poging haar geld terug te krijgen van de mensen achter de site comfido.nl, schakelde José van der Meulen het programma In het vizier van De Jager in. En met succes.
Nader onderzoek door de redactie levert op dat niet alleen José het schip is ingegaan. De Brummense werd opgelicht via comfido.nl, maar is slechts het topje van de ijsberg. Naast José zijn er nog honderden slachtoffers van diverse websites, die stuk voor stuk op naam staan van twee mannen.
Kijk wat José overkwam na haar bestelling:
José werd bedonderd door de malafide webshop van twee broers

100 euro vooruitbetaald

José is vorig jaar 'gewoon' online op zoek naar een paar comfortabele schoenen met een hoge zool. En zowaar, op de site comfido.nl worden de comfy-sneakers met orthopedische zool aangeprezen als 'de meest comfortabele schoenen van 2021'. Dat treft. Ze bestelt voor de zekerheid twee paar en betaalt een kleine 100 euro vooruit. Na bijna een jaar zijn de schoenen er nog steeds niet.
Ze stuurt talloze mails, maar wordt keer op keer met een kluitje in het riet gestuurd. Als goedmaker krijgt ze op enig moment 15 euro retour gestort. José wil de resterende 85 euro echter ook terug.

Meer slachtoffers

José is zeker niet de enige. Corné Bregman en Martin van Lingen vertellen vergelijkbare verhalen over comfido.nl. "Het leek een betrouwbare site", zegt Martin, wiens partner sneakers bestelde. De schoenen arriveerden echter nooit, ook niet nadat Martin actie ondernam.
"Ze hebben me twee keer teruggemaild. Ze lieten weten dat ze het druk hadden en dat het er volgende week aankwam. Ze deden er alles aan, zeiden ze, en we konden 15 procent korting krijgen op een volgende bestelling. Dat hebben we niet gedaan, we wilden de sneakers hebben. Maar die kwamen nooit", legt hij uit.
Henk van Ee, projectleider bij het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering in Apeldoorn, kent de voorbeelden maar al te goed. Hij geeft in de uitzending tips om malafide websites sneller te herkennen. Zo is het verstandig om te kijken of keurmerken en certificaten op de website aanklikbaar zijn, of slechts plaatjes. En wie op de betaalpagina goed oplet, kan ook ontdekken dat het niet in de haak is.
Henk van Ee in gesprek met Inge de Jager.
Henk van Ee in gesprek met Inge de Jager. © Omroep Gelderland
"Ze denken volgens mij dat de kans dat ze gepakt worden, vrij klein is", zegt Van Ee over de mannen achter de webshop. "Misschien zijn ze met goede bedoelingen begonnen, maar gaandeweg kwamen er steeds meer webshops die gelieerd zijn aan dezelfde KvK. Toen was de intentie denk ik niet meer om de producten écht te leveren."

Aan het lijntje gehouden

"Het gaat om hun oneerlijkheid, steeds zeggen dat ze de schoenen gaan opsturen", zegt José. "Iedere keer werd ik aan het lijntje gehouden, als ik mijn geld terug wilde hebben. Zeg dan eerlijk dat je niet kunt terugbetalen, vraag je faillissement aan. Maar ze gaan nog steeds door."
De handelwijze van malafide webshops komt donderdagavond aan bod in het tv-programma In het Vizier van De Jager. Daarin gaat Inge de Jager op zoek naar mensen die in de knel zitten, zich niet gehoord voelen en met de rug tegen de muur staan. Loop jij ook tegen dit soort zaken aan? De redactie van In het vizier van De Jager wil graag met je in contact komen. Je kunt een mail sturen naar inhetvizier@gld.nl.
Tot haar spijt komt José er pas achter dat ze met een malafide bedrijf te maken heeft, als ze op recensiesite Trustpilot talloze negatieve reacties over de webshop ziet. Het bedrijf behoort toe aan twee mannen, die nog veel méér websites in de lucht hebben. "Het is gewoon bizar wat daar staat. Nu zou ik daar never nooit meer bestellen", bekent José met spijt in haar stem.
Tot haar stomme verbazing ontdekt de Brummense dat de zwendel van dichterbij komt dan ze dacht. "Je denkt dat zo'n site in het buitenland zit, maar ik heb wat uit zitten pluizen. Dan zie je dat ze gewoon bij de Kamer van Koophandel in Arnhem staan ingeschreven. Ik heb nog naar een telefoonnummer gezocht, maar je vindt niet uit wie ze zijn."
Inge de Jager belt aan bij het adres dat bij de Kamer van Koophandel-inschrijving hoort.
Inge de Jager belt aan bij het adres dat bij de Kamer van Koophandel-inschrijving hoort. © Omroep Gelderland

Te weinig aangiften

José doet aangifte bij de politie, maar krijgt daar te horen dat er te weinig aangiften tegen dit bedrijf zijn gedaan. Daardoor is de kans klein dat er een strafrechtelijke vervolging komt. Dat vindt José erg jammer, omdat ze vurig hoopt dat er een einde wordt gemaakt aan de frauduleuze praktijken van de Arnhemmers.
De politie wijst in dit verband wel op de resultaten van een pilotproject, dat ze samen met de ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA) heeft gehouden. Die kan via een civiele zaak proberen geld voor slachtoffers van frauduleuze sites terug te vorderen (zie kader).
José heeft nog wel een tip voor iedereen die online iets wil kopen bij een bedrijf dat niet bekend is. "Kijk eerst naar reviews. Als je het niet vertrouwt, niet bestellen. Maar dat heb ik in coronatijd allemaal niet bedacht. Het zal wel goed zijn, dacht ik."
Op verzoek van In het vizier van De Jager, en na toestemming van José, is SODA aan het werk gegaan met haar aangifte. Er is een vordering neergelegd bij de eigenaar van comfido.nl en binnen enkele weken kwam er een schriftelijke reactie. Daarin werd gezegd 'dat het allemaal heel vervelend was' en dat ze het 'gingen oplossen'. In een eerste termijn heeft José al 60 euro teruggekregen. Beloofd is ook het resterende bedrag à 25 euro terug te boeken. Daar komt ook nog een deel schadevergoeding bij en de webshophouder moet nog een vergoeding aan SODA betalen.

Zie ook: