Gelderland

Ben je ook zo druk na corona? Zo houd je overzicht

'Agenda-stress' neemt toe nu coronamaatregelen afnemen
'Agenda-stress' neemt toe nu coronamaatregelen afnemen © Pexels
De coronamaatregelen zijn verleden tijd en de activiteiten in onze agenda’s stapelen zich weer op. Met het drukke paasweekend voor de deur zocht Omroep Gelderland uit hoe je de aankomende tijd toch overzicht kunt houden in je overvolle agenda.
“Aan de ene kant willen we altijd bezig zijn, dat is wat ons mens maakt. Aan de andere kant willen we ook tijd voor onszelf en de rust ervaren. Die twee kanten zorgen continu voor een innerlijke strijd”, zo stelt gedragsexpert Suzanne van Nunen van de Zutphense praktijk Duwtje.
Deze ‘strijd’ wordt ook erkent door de Nijmeegse gedragswetenschapper Kevin de Goede: “Tijdens de lockdown hoorde ik in privékringen vaak terug: 'Wil ik straks nog wel overal bij zijn? Moet ik wel naar elke verjaardag?' Wat anderhalf jaar geforceerd stilstaan ons in ieder geval heeft geleerd, is om kritischer stil te staan bij iedere sociale verplichting.”
Maar hoe zorgen we ervoor dat we kritisch blijven? En hoe bewaren we de rust als alles even belangrijk voelt?

1. Begin klein

Adviseur Timemanagement, Guido Klüth zegt dat het op de eerste plaats belangrijk is om je eigen grenzen te bewaken. Dat is niet voor iedereen even makkelijk. Klüth vergelijkt het met een soort spier die je moet trainen: “Je moet vertrouwen halen uit de kleine doelen die je voor jezelf stelt. Zoals samen eten en daarna tijd voor jezelf inplannen.”

2. Keuzes maken

“Zodra je 'ja' zegt tegen het één, zeg je nee tegen iets anders. Je kunt de tijd niet stilzetten, maar wel focus aanbrengen”, aldus Klüth. “Vraag jezelf daarom één keer per week af: Wat vind ik nu echt belangrijk op ieder vlak, welke waardes zijn hieraan verbonden? Maak hier een lijstje van. Een paasbrunch kan bijvoorbeeld voor de één belangrijker zijn dan voor de ander. Dus dit weekend als jij naar je paasbrunch gaat, kun je bekijken wat die brunch zo belangrijk maakt. Als er meer punten van je ‘belangrijke-dingen-lijstje’ terugkomen moet je misschien iets anders afzeggen."

3. Geef jezelf perspectief

Een andere tip is om te werken vanuit een weekperspectief en niet met dagperspectief, zegt Klüth. We hebben maar een beperkt aantal uur waar we echt kunnen focussen. Dus als een dag enkel uit meetings bestaat, laat deze dag daar dan ook uit bestaan. Daarnaast vertelt Klüth dat het handig is om te werken vanuit je startdatum en niet je deadline. “Wanneer we bekijken vanaf wanneer we tijd hebben en niet vanaf we klaar moeten zijn, bouwen we meer rust in en blijft er meer tijd over om te bekijken wat we nog meer belangrijk vinden.”

4. Aandacht voor jezelf

Volgens Mindfullnesscoach Sonja Kobus van Mindfullness Praktijk Nijmegen, begint meer rust bij de liefde en aandacht die je jezelf gunt. “Eigenlijk is het heel gek dat we aan alles aandacht willen geven, behalve aan onszelf. Terwijl het soms maar minimale discipline hoeft te vergen”, aldus Kobus. Mindfulness kan een uitkomst bieden om niet mee te gaan in alle sociale normen en verplichtingen. “Mindfulness is het tegenovergestelde van meegaan met de automatische piloot. Het is juist stilstaan, hoe onnatuurlijk ook”. Een van de praktische tips die Kobus meegeeft is het op zoek gaan naar natuurlijke rustpunten. “Bewust ademhalen of bewust proeven bijvoorbeeld. Probeer de focus op één ding aan te brengen. Je komt er dan vanzelf achter hoe prettig dit kan zijn.”
Ervaar jij ook 'agenda-stress'? Stuur ons een berichtje via omroep@gld.nl