Rivierengebied

Nu alles duurder wordt, weten we de markt weer te vinden

Marktkooplui zeggen dat ze merken dat het drukker is geworden.
Marktkooplui zeggen dat ze merken dat het drukker is geworden. © ANP
CULEMBORG - De inflatie stijgt tot recordhoogten en dus draaien we ieder dubbeltje drie keer om en zoeken we de koopjes op. Op de weekmarkten merken ze dat ook. Martin Hullekes van MijnNotenwinkel ziet op de markt in Culemborg de handel aantrekken. "Dat dubbeltje is op de markt een kwartje waard en dat ontdekken mensen nu weer."
Jarenlang was het geen vetpot voor de handelaren op de markt. Ze zagen hun klantenbestand vergrijzen en kleiner worden. Maar inmiddels ziet Hullekes tussen de grijze kapsels voor zijn kraam steeds meer jongere gezichten. "We zien veel meer jonge gezinnen. Daar doen we ook veel aan; de kramen van tegenwoordig zien er aantrekkelijker uit. Het zijn net een soort huizen geworden. En dat trekt jonge ouders aan."
Omroep Gelderland © ANP
De jongere garde moet je op een andere manier aanspreken, zegt ook Peter Reudink van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH). "Je moet je onderscheiden. Een mooiere kraam neerzetten en inspelen op hun behoeftes. We zien bijvoorbeeld vishandelaren die dat goed doen. Die makkelijke wokgerechten verkopen waarmee je in een handomdraai iets lekkers op tafel zet."
Verjonging
Ook kaasboer Jos van der Klij ziet zijn klantenbestand verjongen: "Moeders die, nadat ze de kinderen naar school hebben gebracht, even de markt oplopen. We zien veel meer jonge gezinnen."
In Wageningen klinken vergelijkbare geluiden. Marktmeester Ton Kok: "De beste reclame is nog altijd van mond tot mond. En de studenten hier zien we steeds vaker hun inkopen op de markt doen. Ze horen van elkaar dat het goedkoop is en komen de keer erop met vrienden terug."
We zien dat het marktbezoek weer opleeft
Norman Buysse, onderzoeksbureau Gfk
De coronamaatregelen waren voor de foodsector op de markt een zegen. "Mensen mochten nergens naartoe", zegt Reudink van CVAH. "De markt was in de openlucht, dus we zagen veel mensen die tijdens de lunchwandeling even langs kwamen. Ze hebben de weg naar ons toen gevonden." Groenten- en fruithandelaar Mark van Alfen: "Mensen voelden zich veiliger bij ons, omdat het buiten is. En nu alles weer open is, zijn de klanten gebleven."
Kijk waarom mensen ervoor kiezen naar de markt te gaan:
Mensen kiezen voor de markt in plaats van de supermarkt
Dat is ook het beeld dat onderzoeker Norman Buysse van onderzoeksbureau Gfk ziet. "De markt doet het goed. Dat begon inderdaad tijdens de coronacrisis, maar de markt heeft dat goed vastgehouden. We zien in de omzetcijfers een klein dipje, eind vorig jaar toen het koud was. De weersomstandigheden zijn voor de markt natuurlijk belangrijk. Maar we zien dat het marktbezoek nu weer opleeft en ze stijgen de afgelopen weken zelfs meer dan de supermarkt en de speciaalzaken."
'Franse kaasje laten ze liggen'
De inflatie lijkt daarbij een handje te helpen. Al tempert marktmeester Ton Kok de verwachtingen wel enigszins: "De marktkooplui voelen de prijsstijgingen ook, natuurlijk. De inkoop is ook duurder. Maar het voordeel voor de consument is dat je hier op de markt het precies afgepast krijgt op jouw portemonnee. Het stuk kaas is niet voorverpakt; je kunt precies laten afsnijden wat je wil hebben."
Dat stuk is wel vaker een gewoon stuk kaas, merkt kaashandelaar Van der Klij. "Het Franse kaasje laten ze vaker liggen."