Stedendriehoek

Omleiding afbrokkelend viaduct gaat over bospad: 'Politieauto komt hier vast te staan'

Marit Elders vreest voor de veiligheid van inwoners en bezoekers in Radio Kootwijk
Marit Elders vreest voor de veiligheid van inwoners en bezoekers in Radio Kootwijk © Omroep Gelderland
RADIO KOOTWIJK - Terwijl stukken beton afbrokkelen van viaduct Hoog Burel over de A1, discussieert de gemeente Apeldoorn met bezwaarmakers over de omleidingsroute die nodig is als het viaduct wordt vervangen. Omwonenden en andere belanghebbenden zien graag een noodviaduct. De gemeente vindt dat 'omrijden er nu eenmaal bij hoort'.
Het viaduct is nu nog veilig, zegt Rijkswaterstaat. Toch maakt de gemeente Apeldoorn zich zorgen om de veiligheid van weggebruikers op de A1. De sloop van het afbrokkelende viaduct, ter hoogte van Radio Kootwijk, is vertraagd toen meerdere gebruikers en belanghebbenden van het viaduct bezwaar maakten.

'Strengst beschermde amfibieën'

De vijf bezwaarmakende partijen zijn het erover eens: ze willen een noodviaduct. De omleidingsroute over de Pomphulweg, die weggebruikers van Radio Kootwijk naar Apeldoorn moeten nemen, zou te lang zijn en schade brengen aan de natuur. "Het verkeer raast langs broedlocaties van de strengst beschermde amfibieën", weet Chris Kamermans van de Stichting Werkgroep voor Milieuzorg Apeldoorn (SWMA). Hij verwijt de gemeente een verkeersbesluit te nemen 'zonder dat het woord natuur zelfs maar wordt genoemd'.
Inwoners van Radio Kootwijk maken zich zorgen om hun veiligheid omdat de hulpdiensten over een bospad moeten rijden.
Bekijk hier hoe begaanbaar het bospad voor de hulpdiensten is:
Omleiding afbrokkelend viaduct gaat over bospad
Begin januari schorste de voorzieningenrechter daarop het verkeersbesluit van de gemeente. Die moest eerst onderzoeken wat de effecten van de omleidingsroute zijn op de natuur. Dat onderzoek is nu afgerond en een onafhankelijke bezwarencommissie buigt zich over de zaak.
Marit Elders, die namens inwoners van Radio Kootwijk bezwaar maakt, voelt zich niet gehoord door de gemeente. “Ze zeggen dat wij geen belanghebbenden zijn. Daarom beantwoorden ze onze vragen niet. Wij willen ook een veiligheidseffectrapportage. Die maakt de gemeente niet.”

Bospad voor hulpdiensten

Ze stapt in haar auto om te laten zien hoe ontoegankelijk het bospad is waarover hulpdiensten straks Radio Kootwijk moeten bereiken, als het aan de gemeente ligt. “Een 2,5 kilometer lang bospad. Na de storm lag het hier bezaaid met bomen en takken.” Na honderdvijftig meter heen en weer geslingerd te worden in haar witte stationwagen stopt Elders. “Dit gaan we niet doen.”
“Je komt zo vast te zitten”, concludeert ze. “Zeker met een gewone politieauto en een zware ambulance. Ik denk niet dat je het prettig vindt als je hier met een nekhernia ligt.” Elders benadrukt dat niet alleen de veiligheid in het geding komt van inwoners van Radio Kootwijk, maar ook die van de 150.000 bezoekers in het gebied.
De noodroute voor hulpdiensten tijdens werkzaamheden aan het viaduct
De noodroute voor hulpdiensten tijdens werkzaamheden aan het viaduct © Omroep Gelderland
Wethouder Wim Willems laat weten dat de veiligheid gegarandeerd wordt. “We hebben alle maatregelen genomen die we moeten nemen. Het is nu aan de onafhankelijke bezwarencommissie om hier een besluit over te nemen.” Een tijdelijke noodviaduct is volgens hem geen oplossing vanwege natuur- en milieuwetgeving. “Soms hoort het erbij dat je een stukje moet omrijden.”
Beton brokkelt af van viaduct Hoog Burel over de A1
Beton brokkelt af van viaduct Hoog Burel over de A1 © Rijkswaterstaat
“Een noodviaduct is de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat”, zegt de wethouder. Als eigenaar van het viaduct liet Rijkswaterstaat eerder al weten dat bomenkap ten behoeve van een noodviaduct ongewenst is in een Natura 2000-gebied. Bovendien zouden de kosten (1,1 miljoen euro) van het tijdelijke viaduct onevenredig groot zijn in verhouding tot de kleine groep gebruikers.
De uitspraak van de onafhankelijke bezwarencommissie volgt binnen een paar weken. “Als alle stappen in de bezwarenprocedure worden gezet, kan het nog zomaar twee jaar duren”, meldde wethouder Willems al eerder. “Die twee jaar, met de nodige risico's, dat vinden wij heel spannend.”

Zie ook: