Achterhoek

Crematie gaat mis: schade aan oven en rook uit gebouw

Het ging mis bij het sluiten van de deur van de oven.
Het ging mis bij het sluiten van de deur van de oven. © 112 Achterhoek Nieuws/News United
ETTEN - Een gealarmeerde brandweer en schade aan de oven, dat was dinsdag de nasleep van een crematie die misging in een crematorium aan de Zeddamseweg. De kist stond al in de oven, maar door een mankement ging de deur niet op tijd dicht.
Omdat de deur niet dicht ging, kwam rook uit de oven naar buiten. Volgens een fotocorrespondent was er ook sprake van uitslaande vlammen. Personeel waarschuwde daarop de brandweer. Die ontving de melding om 17.53 uur en rukte uit naar het crematorium aan de Zeddamseweg. Ook een ambulance ging die kant op.
De brandweer kon voorkomen dat de vlammen uit de oven zich verder verspreidden. Volgens een woordvoerder is er wel sprake van schade aan de oven en moest het gebouw worden geventileerd.

Crematie afgebroken

Volgens directeur Bert van Asselt van het crematorium moest de crematie worden afgebroken, maar kon die na ongeveer twintig minuten alsnog doorgaan. "De nabestaanden hebben we direct weggeleid", aldus de directeur bij de NOS. Volgens hem zijn ze wel geschrokken. "Je verwacht dat de techniek het altijd doet."
Het crematorium opende in juli vorig jaar voor het eerst de deuren en maakt gebruik van moderne technieken.