Rijk van Nijmegen

Radeloze abonnee zet bord in tuin: 'Goedemorgen bezorger, wij willen ook een krant'

Frans Bouhuis krijgt al weken geen krant.
Frans Bouhuis krijgt al weken geen krant. © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Al drie weken wacht Frans Bouhuis uit Plasmolen iedere ochtend tevergeefs op zijn krant. Sinds De Gelderlander voor zijn wijk een nieuwe krantenbezorger heeft, mist hij zijn krantje bij het ontbijt. "Ik heb al een paar keer geprobeerd de bezorger er zelf op aan te spreken, maar ik weet niet hoe laat hij er is. Ik krijg 'm niet te pakken."
Ten einde raad heeft hij sinds maandag een bord in zijn tuin staan: 'Goedemorgen krantenbezorger! Ook wij van nummer 2 hebben een abonnement...'
"Ik heb alles al geprobeerd", zegt Bouhuis. "Ik heb gemaild en gebeld met De Gelderlander. We kregen korting aangeboden op een blad dat ze uitgaven en iedere dag dat we geen krant krijgen, wordt afgetrokken van het abonnementsgeld. Nou, dan hoef ik straks aan het eind van de maand niks te betalen. Maar dat wil ik niet. Ik wil gewoon mijn krant."
Bekijk hier hoe de tuin van Frans eruit ziet:

Groeiend probleem

Het tekort aan krantenbezorgers is al langer een probleem. "Maar sinds september is het echt explosief gestegen", zegt hoofdredacteur Joris Gerritsen van De Gelderlander. "Er is geen onderwerp waar zoveel over gepraat wordt bij ons op de redactie."
Maar De Gelderlander is niet de enige die tekort aan personeel heeft. Gerritsen: "Een jongere die nu op zoek is naar een bijbaantje kan ieder willekeurig restaurant in Gelderland binnenlopen en er is werk. En als krantenbezorger moet je wel vroeg op staan. De GGD heeft ook veel mensen weggetrokken."

Professionaliseren

De krant past daarom het bezorgbeleid aan. "Kranten bezorgen is nu nog een bijbaantje", legt Gerritsen uit. "Wij willen dat gaan professionaliseren. Dat mensen een grotere wijk krijgen en bijvoorbeeld ook een elektrische fiets. Ze gaan iets meer verdienen waardoor ze er een echt salaris uit halen. Een grotere wijk betekent vroeger beginnen en langer door. Daardoor kan het zijn dat je de krant later krijgt dan normaal - pas om 8.00 uur. Maar je kunt 'm dus ook al om 5.00 uur in de bus krijgen."
De Gelderlander is niet de enige met een tekort aan bezorgers. Gerritsen: "Ik krijg weleens te horen: 'dan nemen we wel een andere krant'. Maar de bezorger van tegenwoordig bezorgt meerdere titels. Dus dan kun je wel overstappen op de Volkskrant, maar dat is dezelfde bezorger. Dus dan heb je je krant nog niet."
Ik ben bang dat ik mijn abonnement moet opzeggen
Frans Bouhuis is al abonnee sinds 1988. "Met de vorige bezorger ging het altijd goed. We zwaaiden regelmatig naar elkaar. Maar als er nu al een krant is, steekt 'ie half uit de brievenbus en een natte krant lezen is niet te doen. En meestal blijft de brievenbus dus leeg. Als het bord in de tuin niks oplevert, ben ik bang dat ik toch mijn abonnement ga opzeggen."
Frans Bouhuis bij het bord in zijn tuin.
Frans Bouhuis bij het bord in zijn tuin. © Omroep Gelderland
Gerritsen hoopt dat Bouhuis nog even wil doorbijten. "Het duurt soms even voordat een nieuwe bezorger de wijk goed kent. De ervaring is dat het dan na een paar weken goed komt. Bij ons heeft dit probleem echt prioriteit. Maar we kunnen niet toveren."