Gelderland

Nederland verlaagt benzineprijs, maar Duitsland een stuk meer, hoe kan dat?

Tanken wordt waarschijnlijk weer goedkoper in Duitsland.
Tanken wordt waarschijnlijk weer goedkoper in Duitsland. © ANP
ARNHEM - Het kan binnenkort zomaar weer gaan lonen om te gaan tanken over de grens, want brandstof bij Duitse benzinepompen wordt weer goedkoper. Onze oosterburen verlagen tijdelijk de accijns, daardoor wordt de benzine zo'n 30 cent goedkoper. De Nederlandse overheid kondigde eerder zo'n accijnsverlaging aan, maar dat is veel minder dan bij de Duitsers. Hoe kan dat?
"Het is een politieke beslissing", vertelt Joris Knoben die als hoogleraar Bedrijfseconomie verbonden is aan de Radboud Universiteit. "In Nederland zijn de accijnzen altijd al hoger geweest dan in omliggende landen", legt de econoom uit. Met accijnzen wil de overheid het gebruik van bepaalde zaken afremmen, zoals bij alcohol en tabak. "Maar het is voor de overheid ook een makkelijke manier om extra inkomsten te genereren", voegt Knoben er aan toe.
Ook Paul van Selms van UnitedConsumers onderschrijft dat de hoogte van accijns bepaald wordt door de overheid: "Ik denk dat de Nederlandse overheid niet zonder het geld kan. Corona heeft 100 miljard gekost. Het gaat er met bakken uit. Het is een politieke keuze".

'Duitsland autoland'

"Niets staat de Nederlandse overheid in de weg om hetzelfde te doen", zo reageert Knoben op de grote daling van de brandstofprijzen in Duitsland. Van Selms reageert verbaasd op het grote verschil: "De accijnsverlagingen in Duitsland zijn fors gorter dan bij ons. Het doel in de Europese Unie is om die verschillen niet te vergroten. Ik vraag me dan ook af hoe dit besloten is."
Knoben: "We moeten deze verlaging zien als onderdeel van het pakket. Nederland kiest voor een ander pakket aan maatregelen, zoals de verlaging van de energiebelasting".
In Nederland zijn automobilisten een melkkoe
Paul van Selms, UnitedConsumers
Wat ook verschilt, is de cultuur tussen Nederland en Duitsland als het gaat om autorijden. "Duitsland is een echt autoland, er worden veel auto's gemaakt. In Nederland zijn automobilisten een melkkoe. In Duitsland heeft autorijden gewoon een hogere prioriteit", aldus Van Selms.

Wie betaalt de rekening?

Maar met het verlagen van de accijnzen, ontstaat er wel een rekening. De overheid loopt namelijk inkomsten mis. Wordt die rekening dan doorgeschoven naar toekomstige generaties?
"Waarschijnlijk niet, want 'voor een deel heeft de overheid dat al verdiend door de hoge prijs van de energie. Daar werd btw overheen geheven. Omdat dat procentueel is, kwam er ook meer geld binnen De accijnsverlaging is nu om de hoge energieprijs te compenseren", stelt Knoben.

Groot verschil

Het verschil tussen Nederland en Duitsland zal door de accijnsverlagingen weer oplopen. De accijns op benzine in Duitsland gaat met 30 cent per liter omlaag en die op diesel met 14 cent. Aan de Nederlandse pomp zal vanaf 1 april de benzine 17 cent goedkoper zijn. Voor diesel ben je 11 cent per liter goedkoper uit.
In Duitsland gaat de prijs dus iets harder omlaag, dus binnenkort zal het voor automobilisten weer kunnen lonen om een ritje de grens over te maken en daar de tank vol te gooien. Eerder deze maand loonde een ritje naar Duitsland eigenlijk al niet meer toen de benzineprijzen ook daar richting de 2,20 euro per liter gingen.
Zie ook: