Achterhoek

Motorrijders halen vandaag massaal hun 'herriemaker' van stal

Een motorrijder op de dijk.
Een motorrijder op de dijk. © ANP
BARCHEM - De winter is voorbij en dus komt de motor weer uit de stalling. De motorrijder zelf geniet van de tocht langs de dijken, anderen hebben nogal eens last van het lawaai. "Motorrijders die overlast veroorzaken, spreken we altijd aan", zegt de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. En anders is er nog de decibelkiller.
Het is bijna lente en dus weer tijd voor de jaarlijkse Dag van de Motorrijder, het startschot van het motorseizoen. Organisator KNMV (Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging) richt zondag op elf plekken in Nederland 'pitstopplekken' in, waar leden van de club langs kunnen komen voor een koffie, een ontmoeting met de vereniging en een praatje met andere leden.
De KNMV verwacht 'enkele duizenden' motorrijders in het hele land. In Gelderland zijn er pitstops in Barchem en bij Arnhem.

Twee kampen

Zeg 'motorrijden' en Nederland is verdeeld in twee kampen. "Even lekker de weg op, de kop vrijmaken", zegt de een. "Ik heb ontzettend veel overlast van die dingen langs mijn achtertuin", zegt ander. Grofweg: de dijkbewoner versus de motorrijder. En het is de vraag of die elkaar ooit gaan vinden.
Er ís overlast, dat is zeker. De afgelopen jaren zijn er daarom al allerlei beperkende maatregelen genomen: dijken werden - deels of tijdelijk - afgesloten, de politie trad strenger op, de boetes werden hoger. In 2018 kregen 1482 motorrijders een bon vanwege geluidoverlast, vorig jaar waren dat er 2927.

Veel discussie

De KNMV erkent dat dat er discussie is. "Daar lopen we zeker niet voor weg", zegt woordvoerder Bas Vis. "Er is soms absoluut sprake van overlast en daar moeten we steeds weer tegen in de actie komen. We zullen er ook alles aan doen om veroorzakers van overlast aan te spreken."
Maar, zo zegt Vis, er is soms ook wel sprake van stemmingmakerij. Mensen voor wie het nooit genoeg is en die liever zien dat er helemaal geen motoren meer op de weg komen. "We hebben bovendien gemerkt dat vanwege corona de lontjes nog korter zijn geworden."
Er zijn tal van clubs, landelijk zowel als regionaal, die zich verzetten tegen geluidsoverlast. Eén daarvan is de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen, kortweg Nefom. Die probeert via media en politiek er strengere maatregelen door te krijgen. Uit eigen onderzoek zou volgens de Nefom blijken dat de motorfiets door de Nederlander als 'veruit de grootste herriemaker' wordt gezien.
Een andere actieclub is Te Luid Geluid is Uit. Daarin zit bijvoorbeeld belangenverenigingen en ook een groeiend aantal motorclubs. "In onze media vragen wij de motorrijders die onze achterban vormen om bij hun ritten rekening met de omgeving te houden en om eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken", zo schrijft de organisatie op de eigen site.

Decibelkillers

Een groep motorrijders zorgt voor teveel lawaai. Eén manier om de geluidsoverlast aan te pakken is het installeren van zogeheten decibelkillers. Die worden in de uitlaat geplaatst, waardoor het aantal decibels drastisch omlaag gaat, en er dus minder sprake is van overlast.
De dB-killers worden bij nieuwe motoren vanuit de fabriek meegeleverd - om er dan vervolgens door sommigen weer te worden uitgesloopt. Bij oudere motoren zijn ze vrij eenvoudig te plaatsen, zo blijkt uit een rondje over internet. Ook de KNMV ziet de voordelen van de decibelkillers. "Het kan zeker helpen."
Maar belangrijker, aldus de KNMV, is dat de motorrijder in het algemeen rekening houdt met zijn omgeving. "99 procent van de leden is van goede wil", zegt Vis. "En die ene procent die toch overlast veroorzaakt, wordt er elke keer weer aangesproken. Denk bij het rijden aan de mensen om je heen en aan je omgeving. Gezond verstand staat voorop, vermijd bijvoorbeeld de drukke plekken."