Gelderse Vallei

De meeste supermarktaanbiedingen zijn ongezond: 'Dat moet anders'

Hoogleraar Emely de Vet wil dat het aanbod in de supermarkt gezonder wordt
Hoogleraar Emely de Vet wil dat het aanbod in de supermarkt gezonder wordt © Omroep Gelderland
BENNEKOM - Consumenten eten nog altijd te veel niet-gezonde producten, en daar moet verandering in komen. Dat kan het best met wetgeving, zeggen onderzoekers van de Wageningen Universiteit (WUR). Maar ook de supermarkten kunnen in actie komen.
Veel van de huidige gezondheidsproblemen komen door te veel en ongezond eten. Onderzoekers van de WUR hebben op verzoek van het kabinet het aanbod en de acties van supermarkten bekeken. Daaruit blijkt dat tachtig procent van alle producten en aanbiedingen niet in de Schijf van Vijf zit.
Junkfood en snoep te vaak in de aanbieding

'Moeilijk om gezonde keuze te maken'

"Als het aanbod zo overweldigend ongezond is dan wordt het gewoon heel moeilijk om de gezonde keuze te maken. En daarvoor is het belangrijk dat het aanbod gezonder wordt", benadrukt Emely de Vet. Zij is hoogleraar Consumptie en Gezonde Leefstijl aan de Wageningen Universiteit.
Dát er iets moet gebeuren, blijkt ook wel uit het onderzoek van de WUR: in supermarkten wordt het vaakst snoep, koek, alcohol, frisdranken en vlees aangeboden. Groente, fruit, peulvruchten, vis en eieren - producten die als gezond worden gezien - vormen niet meer dan dertien procent van het gehele aanbod.
De universiteit in Wageningen schreef vorige week een paper over hoe een gezonde leefomgeving te bereiken. Dat stuk is onderdeel van een rondetafelgesprek, dat deze maandag in de Tweede Kamer wordt georganiseerd. Daar wordt door wetenschappers en deskundigen onder anderen gesproken met Kamerleden over manieren om gemakkelijker gezond(er) te eten.

'Overheid moet scherpe regels instellen'

Afgelopen vrijdag leek het kabinet een voorschotje te nemen op die discussie, door plannen aan te kondigen om de btw op groente en fruit af te schaffen, en het aanbod van fastfood te verminderen.
Een goede eerste stap, zegt hoogleraar De Vet, medeauteur van de paper van de WUR. Want zulke wettelijke maatregelen werken beter dan consumenten op individueel niveau aanspreken en aansporen gezonder te gaan leven.
"Het is belangrijk dat de overheid scherpe regels gaat instellen en ook allerlei partijen gaat ondersteunen om ervoor te zorgen dat het aanbod in de supermarkt gezonder wordt. Je kan daarbij denken aan dat bijvoorbeeld vijftig procent van de producten zou moeten passen in de Schijf van Vijf, of dat de promoties en aanbiedingen in lijn moeten zijn met richtlijnen gezonde voeding", legt ze uit.
De consument moet volgens haar worden verleid om gezonde keuzes te maken." De keuze tussen gezond en ongezond is al jaren twintig procent om tachtig procent. Dat moet anders."