Arnhem en omstreken

Gelderse pakketbezorgers onder druk door hoge brandstofprijzen

Pakketbezorgers op de Dag van de Pakketbezorger op 9 maart 2022
Pakketbezorgers op de Dag van de Pakketbezorger op 9 maart 2022 © ANP
ELST - Gelderse pakketbezorgers maken zich grote zorgen over de brandstofprijzen die maar blijven stijgen. De winstmarges zijn al bijzonder klein in de sector en de exorbitante prijsstijging van de brandstof dreigt een te grote kostenpost te worden.
Meerdere bedrijven laten Omroep Gelderland weten dat ze op dit moment al teren op de reserves en dat er voor de langere termijn echt iets moet gebeuren, omdat bedrijven anders om gaan vallen. "Ik heb contact gezocht met PostNL om te vragen of ze iets met de tarieven kunnen doen zodat we de oplopende brandstofkosten een beetje gecompenseerd krijgen", zegt Wesley Barthen van Barthen&Barthen Transport in Elst. "Ze hebben in ieder geval laten weten dat ze er naar gaan kijken, maar of ze het ook werkelijk gaan doen weet ik niet."
Ga je meer betalen voor je pakketjes?

Limieten brandstofpassen verhoogd

Barthen: "We hebben zo'n 30 busjes en ook nog veertien vrachtwagens. Als die allemaal bijna de dubbele kosten aan brandstof krijgen, dan snap je wel dat je dat niet eeuwig volhoudt. We hebben inmiddels de limieten van de tankpassen al verhoogd."
"We hebben uitgerekend dat de brandstofprijzen alleen al van januari tot nu met 38 procent zijn gestegen", zegt Ruud Wassenaar van de Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD). "Dat is bijna niet op te vangen. We proberen daarom ook een regeling te treffen met PostNL, omdat er anders bedrijven echt in de problemen gaan komen."
De stijgende kosten komen, in de keten tussen de verkoper en de klant die dit thuis ontvangt, vrijwel altijd op het bord van de pakketbezorger terecht. Aanbieders zoals Bol.com hebben vaste prijsafspraken met bijvoorbeeld PostNL, de grootste bezorgdienst in Nederland. PostNL besteedt het werk vervolgens voor een groot deel uit aan pakketbezorgdiensten. Vaak ook volgens vaste prijsafspraken.
De extra lasten worden ook nauwelijks verdeeld. Alleen als pakketbezorgers specifieke afspraken hebben met opdrachtgevers over prijzen die kunnen worden aangepast als de kosten omhoog gaan, dan hebben ze compensatie. Maar in veel gevallen zijn deze afspraken er niet.

Iedere twee minuten een pakket bezorgen

"Sommigen moeten tot wel dertig pakketjes per uur rondbrengen om het werk rendabel te maken", legt Wassenaar uit. "Dat is natuurlijk mogelijk in de plaatsen waar veel adressen dicht bij elkaar zitten. Maar dan nog, iedere twee minuten scannen en anders kan het eigenlijk al niet uit. Dat is natuurlijk niet goed. Ik denk dat we er naartoe moeten dat de overheid een bodemtarief gaat instellen, anders kan het op de lange termijn niet goed gaan."
Dennis Goudriaan van Willems Verspreidingen in Duiven wil dat webwinkels verandering brengen in het 'gratis bezorgen'. "Gratis bezorgen is voor de consument aantrekkelijk, maar het bezorgen van een pakket is niet gratis. Als ik zie wat mensen soms bestellen. Een zak hondenbrokken van gemiddeld 20 kilo. En dan doen ze er meteen maar vier omdat ze dat lekker makkelijk vinden. Daar moet je dan soms drie hoog een flat mee op. Met de opbrengst die wij per adres hebben, kan dat helemaal niet uit. Als je een minimumbezorgbedrag zou invoeren, dan kun je dat bedrag verdelen en moet het grootste deel daar terechtkomen waar de kosten het hoogst oplopen."

PostNL kijkt naar tegemoetkoming

PostNL kijkt volgens een woordvoerder of het mogelijk is om de afspraken die er met de pakketbezorgers zijn, bij te stellen: "We begrijpen heel goed dat ook de ondernemers waarmee wij samenwerken de gevolgen van de stijgende brandstofprijzen merken en dat dit impact heeft op hun onderneming. We hebben al deze ondernemers gisteren dan ook laten weten dat PostNL op dit moment alle mogelijke opties bekijkt om hier op een gezonde en structurele manier aan tegemoet te komen. We hopen hen hierover op korte termijn nader te kunnen berichten."