Achterhoek

Buurt stapt naar ombudsman om bouwprojecten: 'De gemeente neemt ons niet serieus'

Buurtbewoner Roeland van der Velden: "Je roept hier als wethouder geen vertrouwen mee op, je doet juist precies het tegenover gestelde."
Buurtbewoner Roeland van der Velden: "Je roept hier als wethouder geen vertrouwen mee op, je doet juist precies het tegenover gestelde." © Omroep Gelderland
HOOG-KEPPEL - Inwoners van Hoog-Keppel willen dat de Nationale ombudsman onderzoek doet naar het handelen van de gemeente Brockhorst rondom twee woningbouwprojecten in hun dorp. Ze hopen zo de bouw te voorkomen.
Hoewel vorig jaar uit onderzoek van Omroep Gelderland bleek dat er fouten zijn gemaakt in dit proces, zette de gemeente haar bouwplannen door. “Voor ons is de race nog niet gelopen”, zegt buurtbewoner Roeland van der Velden, die aan een van de bouwlocaties woont. “We hebben niets tegen de bouw, maar de woningen moeten wel passen bij het dorp.”
Hun probleem met deze bouwplannen kort gezegd: ze voldoen niet aan de randvoorwaarden die buurtbewoners samen met de gemeente opstelden en houden zich niet aan de Woonvisie van de gemeente Bronckhorst, die prioriteit geeft aan betaalbare starterswoningen. "Er zijn genoeg starters die hier willen wonen. En de buurt wil dat ook graag voor de doorstroom en de leefbaarheid van het dorp."

Stem van de buurt

Door fouten van wethouder Willem Buunk tijdens de inspraakprocedure voor deze bouwprojecten ging de stem van de buurt verloren. “We hebben al het mogelijke gedaan om er samen met de gemeente uit te komen, maar we worden gewoon niet serieus genomen”, zegt Van der Velden.
Daarom dient hij nu samen met een groep buurtbewoners een klacht in bij de ombudsman en vraagt hem te onderzoeken of er in deze procedure sprake was van onbehoorlijk bestuur. In de hoop dat hij de gemeente corrigeert zodat het proces opnieuw wordt gedaan en er woningen komen die wél bij de buurt passen.
Wethouder Buunk laat in reactie weten dat hij geen oordeel heeft over deze stap van de bewoners. De gemeente is al enige tijd op de hoogte van deze klachten en reageerde er eerder al op door een eigen onderzoek te starten naar de procedure. “Daar kwam uit dat het proces zorgvuldig was verlopen, maar dat alleen het betrekken van de buurtbewoners beter had gekund. We hebben dat advies ter harte genomen en hebben de buurtbewoners sindsdien nog meer betrokken bij het proces.”

Nog geen aanpassingen

Hij wijst erop dat buurtbewoners bijvoorbeeld in gesprek konden gaan met de projectontwikkelaars, zodat de definitieve bouwplannen alsnog aan de randvoorwaarden zouden voldoen. De eerste gesprekken hebben inmiddels plaatsgevonden, maar er zijn nog geen concrete toezeggingen voor aanpassingen uit voortgekomen, beamen zowel Buunk als diverse betrokken buurtbewoners.
Een woordvoerder van de Nationale ombudsman heeft de bewoners laten weten dat ze eind april een eerste reactie krijgen op hun verzoek.
De Nationale ombudsman is een onafhankelijke en onpartijdige instantie die klachten van burgers behandelt over bijna alle overheidsinstanties.