Stedendriehoek

In dit dorp worstelen ze met de enorme vraag naar papier en karton

EERBEEK - Door de vele pakketjes die we tegenwoordig met een druk op de knop online bestellen, groeit de vraag naar papier en karton harder dan ooit. In Eerbeek, waar drie grote karton- en papierfabrieken staan en meerdere kleinere, merken ze dat op allerlei fronten.
"Het gaat goed met de papierindustrie", concludeert Dirk Schut, voorzitter van de industriekern Eerbeek - Loenen. Volgens hem groeit de markt hard. "Al die pakketjes die we tegenwoordig thuis laten bezorgen, dat is één reden. Daarnaast zien we dat mensen af willen van plastic en dat vervangen door papier."

Bedrijven willen groeien

Aan de rand van de Veluwe wordt al ruim 300 jaar papier en karton gemaakt en verwerkt. "Er zit hier een hele keten van bedrijven." De bedrijvigheid, die goed is voor zo'n 4000 banen in de regio, heeft wel een grote impact op de leefomgeving. Met name de vele vrachtwagens die door het dorp rijden en trillingen, geluid en geuroverlast veroorzaken.
In het papierdorp zijn de huizen ooit om de fabrieken heen gebouwd. Als de industrie verder wil uitbreiden, neemt de overlast voor inwoners toe. "Veel bedrijven liggen tegen het dorp. Achter de 'schutting' van het bedrijf begint het dorp. We willen groeien, maar we willen ook dat het leefbaar blijft. En daar lopen we tegenaan", zegt Schut.
Op de Coldenhovenseweg wordt een van de problemen goed zichtbaar. "Dit is een bijzonder druk punt met vrachtwagens. In combinatie met bromfietsen, fietsers en wandelaars is dat onveilig." De weg veiliger maken is een van de onderdelen van het programma Eerbeek - Loenen 2030, een provinciaal project van 170 miljoen euro ter verbetering van de balans tussen industrie en inwoners.

Vergunning al rond

De papierfabrieken in Eerbeek hebben binnen hun vergunningen nog ruimte om te groeien, en willen dat gaan benutten. "Als gevolg daarvan krijgen we meer vrachtverkeer. Dus een van de eerste dingen die we graag willen is het pendelverkeer van en naar alle opslaglocaties concentreren in Eerbeek, in een logistiek centrum. Daar zouden we de opslag kunnen regelen zodat we niet naar de dorpen in de omgeving hoeven om daar de spullen op te slaan." Het idee is dat het pendelverkeer straks elektrisch is.
Voor de bouw van zo'n logistiek centrum zijn nu twee locaties in Eerbeek in beeld: Kollergang Zuid-West en Kollergang Noord-West. Op de laatstgenoemde locatie moet camping Robertsoord wijken. Een derde locatie, het Burgersterrein, viel af door protest van omwonenden.
Een andere plek waar het schuurt tussen de industrie en inwoners is bij de fabriek Folding Boxboard. Vrachtwagens moeten daar nu via een krappe straat in een woonwijk naar de fabriek. De provincie Gelderland is daarom nu bezig met het realiseren van een nieuwe aanvoerroute. Omwonenden zijn woest over de plannen, in plaats van een groenstrook kijken zij straks uit op een weg voor vrachtwagens. Andere inwoners zijn juist blij, omdat bij hen de vrachtwagens verdwijnen. "Een balans die door de politiek moet worden gevonden", zegt Schut erover.
© Omroep Gelderland

Geduld wordt op de proef gesteld

Het transport goed regelen, dat is volgens de industrie nu de grootste opgave. "Op de lange termijn is onze hoop dat ook vrachtwagens op elektriciteit of waterstof gaan rijden. Minder uitstoot en minder geluid."
Dat lijkt op papier mooi, maar hoe lang moeten de 10.000 Eerbekenaren daar nog op wachten? "Ik begrijp dat mensen vinden dat het lang duurt, maar dat heeft alles te maken met dat het zorgvuldig moet gebeuren." De fabrieken oppakken en verplaatsen, is volgens Schut in ieder geval geen optie. "Die gedachte snap ik. Maar om een bedrijf zoals DJP de Hoop te verplaatsen ben je een half miljard kwijt."

Zie ook: