Stedendriehoek
'Dodenweg' moet worden aangepakt: snelheid omlaag en bomen kappen
APELDOORN - De afgelopen jaren vonden er ernstige ongelukken plaats langs Kanaal Zuid, alias de 'dodenweg'. De gemeente Apeldoorn vroeg adviesbureau Antea om onderzoek te doen. Daaruit komt naar voren: een lagere snelheid en een andere inrichting van de weg moeten voor meer veiligheid zorgen.
Zestig kilometer per uur. Dat is de beste snelheid om de veiligheid op de weg te kunnen waarborgen, stellen de onderzoekers. Ook moet er het een en ander aan de omgeving veranderen. Zo zou er op sommige plekken een vangrail moeten komen, moeten een aantal zijwegen afgesloten worden en moeten fietsers geweerd worden van de rijbaan.
150 tot 200 bomen tegen de vlakte
Om het aantal ongelukken te verminderen, adviseert het onderzoeksbureau om een 'obstakelvrije ruimte' van 90 centimeter breed naast de weg aan te houden. Daarvoor moeten zo'n 150 tot 200 bomen het veld ruimen, maar kunnen andere bomen blijven staan.
De gemeenteraad van Apeldoorn besloot vorig jaar tot een proef, waarbij de maximumsnelheid omlaag werd gebracht van 80 naar 60 kilometer per uur. Maar die proef werd vroegtijdig beëindigd, omdat het volgens wethouder Wim Willems 'een overhaast besluit' bleek.
Miljoenenproject
De totale kosten voor de aanpassingen van de weg worden geschat op 5,7 miljoen euro. De gemeente Apeldoorn laat weten dat er nog veel uitgezocht moet worden, voordat de "definitieve besluitvorming over de weg kan plaatsvinden". Wel bekijkt de gemeente op korte termijn welke maatregelen al mogelijk zijn.