Arnhem en omstreken

Arnhem zet rem op flitsbezorgers

Een flitsbezorger op weg naar een klant.
Een flitsbezorger op weg naar een klant. © ANP
ARNHEM - In de grotere steden in Gelderland zijn ze al bijna niet meer weg te denken: snelle bezorgers in zwarte of gekleurde pakken die een grote rugzak meetorsen. De flitsbezorger wint snel terrein en brengt bij steeds meer huishoudens binnen tien minuten de boodschappen langs. Met de populariteit groeit echter ook de weerstand. In Arnhem willen ze daarom actie om wildgroei tegen te gaan.
In provinciehoofdstad rijden bezorgers van Gorillas en Flink rond. Gorillas opende in juli vorig jaar de eerste vestiging aan de Walstraat en bediende vanaf dat moment de wijken Centrum, Spijkerkwartier, St Marten, Klarendal, Heijenoord en Malburgen. In november deed ook Flink zijn intrede in de stad: het bedrijf zit aan de Plattenburgerweg.

'Beter sturen'

Het college heeft de aanwezigheid en groei van de flitsbezorgers gemerkt en wil het aantal nieuwe vestigingen een halt toeroepen. Met de toename van het aantal distributiecentra (zie kader) neemt namelijk ook de kans op overlast toe. De gemeente houdt in het nieuwe omgevingsplan van de binnenstad rekening met de aanwezigheid van de flitsbezorgers. Arnhem past de definitie van het begrip detailhandel aan en kan de komst van nieuwe vestigingen zo beter sturen, klinkt het. Op die manier wordt wildgroei voorkomen.
De flitsbezorgers opereren in de regel vanuit distributiecentra. De ramen van de panden zijn vaak afgeplakt en buiten ontstaan soms gevaarlijke situaties. De NOS schreef eerder dat Amsterdam en Rotterdam al overgingen tot een verbod op de komst van nieuwe darkstores, zoals ze worden genoemd. Buurtbewoners ervaren overlast door geluid, geblokkeerde stoepen en roekeloos fietsende of scooterende bezorgers.
De distributiecentra die er nu zitten, kunnen daar blijven, zegt de gemeente Arnhem. Die wil ook niet zeggen dat de flitsbezorgers onnodig zijn.
"De bedrijven voorzien in een behoefte, maar de meerwaarde voor een leefbare en uitnodigende binnenstad is beperkt of is er überhaupt niet", laat de gemeente weten. Volgens Arnhem komt dat doordat de flitsbezorgers feitelijk alleen bestaan uit opslagdepots en zorgen voor extra verkeersbewegingen. Daarom zijn nieuwe vestigingen voor (flits)bezorgdiensten in dit omgevingsplan alleen mogelijk met een vergunning. "Zo kan het college een afweging maken of de functie ruimtelijk inpasbaar is en bijdraagt aan de kwaliteit van de binnenstad", aldus de gemeente.

Reacties van Flink en Gorillas

Een woordvoerder van Flink laat weten dat de flitsbezorgservice hard groeit. "En de feedback van onze klanten in Arnhem is zeer positief. We hebben wethouder Jan van Dellen uitgenodigd in gesprek te gaan over deze groei en de plannen van de gemeente", aldus de woordvoerder.
Gorillas zegt in reactie op de plannen van Arnhem dat een constructieve, plezierige samenwerking het uitgangspunt is voor het bedrijf. "Alle gemeenten waar wij aanwezig zijn, hebben wij proactief benaderd om samen te praten over onze plek in de stad. We zijn teleurgesteld te hebben gelezen dat sommige gemeenten maatregelen naar buiten brengen zonder ons hierbij te betrekken."
Gorillas blijft op het standpunt dat het zich constructief wil opstellen en in gesprek wil met de gemeenten waar het gevestigd is, hoe het zich verder kan ontwikkelen. "Komende tijd zullen wij ons daar extra hard voor inspannen."