Noord-Veluwe

Veluwse gemeenten trekken ook bij nieuw kabinet ten strijde tegen Lelystad Airport

Kabinet moet dit jaar beslissen over opening van nieuwe Lelystad Airport.
Kabinet moet dit jaar beslissen over opening van nieuwe Lelystad Airport. © Omroep Gelderland
ELBURG - Zes samenwerkende gemeentes op de Veluwe dringen er opnieuw bij de politiek op aan dat Lelystad Airport onder de huidige omstandigheden niet wordt geopend. Elburg, Epe, Hattem, Heerde, Oldebroek en Voorst hebben het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de vaste commissie van het ministerie en de Tweede Kamer opgeroepen de plannen te herzien.
Volgens de Veluwse gemeenten is er door het aantreden van het nieuwe kabinet niet veel veranderd in de hele situatie rondom Lelystad Airport. Er zal nog steeds sprake zijn van geluidsoverlast op de Veluwe, omdat er te laag over het gebied wordt gevlogen. Ook is de milieubelasting te groot door de stikstofuitstoot van het toenemende vliegverkeer.
In het nieuwe coalitieakkoord wordt Lelystad Airport nauwelijks genoemd. Er moet een oplossing komen in het stikstof-, CO2- en geluidsprobleem van Schiphol. De opening van Lelystad Airport moet in dat geheel worden meegenomen, zo staat in het akkoord. En verder de algemene mededeling dat het kabinet in 2022 een besluit moet nemen over de opening van het vliegveld.

Meer geluidsoverlast

"Eerder is aangekondigd dat de vliegroutes iets hoger zouden komen boven de Veluwe", zegt een woordvoerder van de gemeente Elburg. "Maar dat is nog steeds niet hoog genoeg. Volgens ons is het nog steeds laagvliegend verkeer, met alle geluidsoverlast van dien."
Daarnaast stellen de gemeentes ook dat het winnen van hoogte boven de Veluwe juist alleen maar meer geluidsoverlast geeft, omdat vliegtuigen meer toeren moeten maken om op de goede hoogte te komen. Dit zogenoemde doorstijgen zou ook voor meer stikstof boven de Veluwe zorgen, terwijl in sommige gebieden nu al een belasting is die driemaal hoger ligt dan de kritische depositiewaarde.
"En de plannen lijken ook weer te verschuiven", verklaart de woordvoerder. "Er zou niet in de nacht worden gevlogen. Nu wordt er al weer gesproken over vluchten die op de grens van de nachtelijke uren zitten. Verder zou het alleen om chartervluchten gaan, vakantieverkeer. Maar ook hier zijn er signalen van kleine verschuivingen."

Transparant

De Veluwse gemeenten pleiten in de brief voor een zorgvuldige en transparante afweging die in de door het kabinet beloofde nieuwe bestuurscultuur past. De afweging over het vliegveld moet daarbij volgens de gemeenten passen in de nationale omgevingsvisie (NOVI). Het grote integrale plan dat in 2020 werd opgesteld voor een duurzame leefomgeving voor heel Nederland, waarbij rekening wordt gehouden met regionale kenmerken en kwaliteiten.
Een delegatie van de zes gemeenten heeft dinsdag in Den Haag een brief aangeboden met de oproep de plannen te herzien.