Achterhoek

Noordtak als wisselgeld voor opwaardering N18? 'Goederenspoorlijn waar Achterhoek niets aan heeft'

De opening van de N18 in 2018.
De opening van de N18 in 2018. © Rijkswaterstaat
LICHTENVOORDE - De provincie Gelderland heeft de opwaardering van de N18 in de ijskast gezet. Desondanks is de huidige tweebaansweg met name in Oost Gelre een verkiezingsitem. Stel dat een eventuele Noordtak wordt ingezet als wisselgeld, wat doet dan een 'autobaanpartij' als de VVD?
"Nee, we zijn geen voorstander van de Noordtak, dan worden Harreveld en Zieuwent afgesneden", zegt wethouder Bart Porskamp en lijsttrekker voor de VVD tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen in Oost Gelre. "We willen de Noordtak niet als drukmiddel laten gebruiken voor de opwaardering van de N18. Dat is een goederenspoorlijn waar de Achterhoek niets aan heeft."
Kijk hier hoe de VVD en de PvdA in Oost Gelre denken over de verbreding van de N18:
N18 zorgt nog steeds voor tweestrijd in politiek Oost Gelre

'Dat is het risico'

Richard Klein Tank, de PvdA-voorman in Oost Gelre en wederom lijsttrekker in maart, sluit niet uit dat de Noordtak als wisselgeld kan worden gebruikt voor de aanleg van een tweemaal tweebaansweg. "Dat is het risico, die tweemaal tweebaansweg speelt de Noordtak in de kaart", zegt Klein Tank.
Maar die goederenspoorlijn is nog ver weg en de haalbaarheid wordt alleen nog onderzocht. De eventuele aanpassing van de huidige N18 bepaalt mede de komende verkiezingsstrijd in Oost Gelre. "Het is absoluut een heikel thema", zegt Klein Tank, die wijst op de twee onderdelen voor de aanpak van de weg van Varsseveld naar Enschede. De PvdA wijst niet het hele pakket aan maatregelen af.
Klein Tank: "Je moet beide onderdelen wel scheiden van elkaar. Bij het programma Meerveilig 3 worden verkeersonveilige punten aangepakt, zoals bij Lichtenvoorde-Zuid en Harreveld. En bij Lievelde worden onveilige spoorwegovergangen gesloten. Dat vinden we prima en dat staat los van 2x2 weg met maximaal 100 kilometer per uur."

Bocht bij Groenlo

Het Groenlose raadslid refereert aan de bocht bij Groenlo op de huidige N18, die bij een opwaardering eruit moet worden gehaald. "In dat geval worden door die lus bij Groenlo, een S-bocht, woningen en bedrijfspanden afgebroken en bij Marveld Recreatie moeten recreatiewoningen verdwijnen", zegt Klein Tank. "Bovendien, zo’n nieuwe weg trekt ook extra verkeer aan. Dat moet je niet willen."
De VVD in Oost Gelre is een voorstander van de opwaardering van de weg maar kan niet dealen met bijvoorbeeld de consequenties voor Marveld. "Dat kan en moet beter, ook al zijn we een voorstander van een 2x2 100 kilometerweg", zegt Bart Porskamp.
Maar waarom 2x2? Op de huidige N18 mag al 100 kilometer uur worden gereden en met de drukte buiten de spits valt het reuze mee. "Tegenstanders zeggen dat de tijdwinst slecht 6 minuten is, maar de bereikbaarheid is de belangrijkste reden", zegt Porskamp. "Daardoor kunnen bedrijven besluiten hier te vertrekken of zich hier niet te vestigen. Daarom zijn we een voorstander van de opwaardering van de N18, ook omdat de regio dan beter bereikbaar is. Maar wel met aandacht voor de veiligheid, zoals de aanleg van parallelwegen. Of zoals bij de reconstructie van de Zieuwentseweg, waar een fietstunnel komt."
Omroep Gelderland rijdt in februari en maart in een speciale bus door de provincie, om in samenwerking met lokale omroepen verkiezingsdebatten uit te zenden. Dus ben je benieuwd hoe de lokale politiek over dit onderwerp en andere kwesties in de gemeente denkt? Kijk dan om 16.00 uur naar het lokale verkiezingsdebat van Oost Gelre, in samenwerking met Gelre FM. Meer informatie over het debat vind je op de pagina van GLD Stemt.
Zie ook: GLD Stemt