Gelderland

Benzine is peperduur, maar is het OV al goedkoper dan de auto?

Is de benzine inmiddels zo duur dat je goedkoper met het openbaar vervoer reist?
Is de benzine inmiddels zo duur dat je goedkoper met het openbaar vervoer reist? © ANP
ARNHEM - Hoeveel kost jouw dagelijkse trip naar het werk, als je vanaf nu niet met de auto, maar met de trein gaat? Die vraag stellen mensen zichzelf misschien, nu de adviesprijs van een liter benzine inmiddels is gestegen tot 2,15 euro. Wij zetten zes woon-werkroutes voor je op een rij en bekijken of het openbaar vervoer jou minder in de portemonnee raakt dan tanken.
Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek is de kans het grootst dat mensen rijden in een zilvergrijze Ford Focus uit het jaar 2011, dat is namelijk de meest gemiddelde auto. Volgens Autoweek rijdt zo'n auto gemiddeld 1 liter op 13,6 kilometer. Voor het rekengemak ronden we dat af naar 1 liter op 14 kilometer. We gaan er even vanuit dat je niet bij het goedkoopste (1,89 euro), maar ook niet bij het duurste tankstation (adviesprijs 2,15 euro) tankt: we rekenen daarom met 2,05 euro per liter Euro95.

Arnhem - Nijmegen: 40 km

Als je woont in Arnhem en werkt in Nijmegen (of andersom), leg je wat betreft woon-werkverkeer zo'n 40 kilometer per dag af met de auto. Dat zou betekenen dat je per dag ongeveer 2,9 liter benzine verbruikt, wat neerkomt op een bedrag van bijna 6 euro per dag.
Maar wat als je de auto laat staan, en met de trein naar je werk zou gaan? Een enkeltje kost je volgens 9292.nl 4,70 euro. Om op een dag heen en weer naar je werk in Nijmegen te kunnen zou je dus 9,40 kwijt zijn. Echter, dan gaan we er dus vanuit dat je vanaf je huis lopend of fietsend naar het station gaat en ook vanaf het eindstation op die manier op je werk komt. Heb je nog een busverbinding nodig? Dan ben je dus nog meer kwijt om met het openbaar vervoer te reizen. Al met al blijft op dit traject de auto nog altijd goedkoper dan reizen met bus en trein.

Westervoort - Winterswijk: 120 km

Maar wat als jij woont in Westervoort en dagelijks naar je werk gaat in Winterswijk? Als je de logische weg via de A12 en A18 pakt, rijdt je dagelijks 120 kilometer. Met je Ford Focus zou je daar 8,6 liter benzine voor opbranden. Dat kost je per dag dus bijna 17,60 euro.
Zowel Westervoort als Winterswijk heeft een eigen treinstation én je kunt op dit traject reizen zonder maar één keer over te stappen. Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.

Ede - Apeldoorn: 65 km

Woon jij in Apeldoorn en reis jij naar Ede voor je werk, dan leg jij iedere dag 65 kilometer af met je auto (wanneer je kiest voor de N304, en niet voor de A50 en de A12). Dat betekent dat jouw woon-werkverkeer je iedere dag zo'n 4,6 liter benzine kost; 9,50 euro dus.
Wil je met het openbaar vervoer, dan heb je de optie om met de trein te gaan, maar je kan ook met de bus. De bus is in dit geval het kortst én het makkelijkst. Je kan namelijk op station Apeldoorn bus 108 pakken naar bushalte Doelenstraat in Ede. Zo'n busreis kost je 7,33 voor een enkeltje; voor een retourtje ben je dus een kleine 15 euro kwijt. Bijna zes euro meer dan wannneer je - ook nu de benzineprijs hoog is - met de auto naar je werk rijdt. Vanaf de bushalte moet je dan nog wel 'even' naar je werk lopen.

Tiel - Zutphen: 80 km

Rijd jij iedere dag zo'n 80 kilometer om van je woning naar je werk te komen en weer terug? Dan kost je dat 5,8 liter, zoals ook mensen die tussen Tiel en Zutphen forenzen. Dat komt neer op een kleine 12 euro per dag.
Maar wat als je besluit om vanaf nu met het openbaar vervoer naar je werk te reizen? Dan zou je de stoptrein naar Elst, de sprinter naar Arnhem en vervolgens de Intercity in de richting van Zwolle kunnen pakken, waarna je bij station Zutphen uitstapt. Ga je 's avonds ook weer terug, dan betaalt je op een dag bijna 31 euro. De jou dus kunnen zeggen dat op dit traject de switch naar het ov niet loont voor je eigen portemonnee.

Spijk - Spijk: 220 km

Misschien cross jij wel elke dag het zuiden van onze provincie door om naar je werk te gaan; van Spijk bij Lobith naar Spijk in het uiterste Gelderse puntje, ingeklemd tussen Utrecht en Brabant. Ga je dagelijks met de auto, dan rijd je op een dag bijna 220 kilometer. Je verbruikt dan bijna 16 liter benzine, wat je uiteindelijk ruim 32 euro kost per dag.
Wil je toch echt met het openbaar vervoer? Dat kan, maar daar doe je toch zo'n 2 uur en 37 minuten over. Onderweg zit je in bus 566 naar station Zevenaar, de stoptrein naar Arnhem, de ICE naar Amsterdam, bus 387 naar Gorinchem Dalum, bus 673 naar station Leerdam, waar je uitstapt bij halte Zuiderlingedijk in Spijk. Deze lange rit kost je retour ruim 55 euro. In dit geval kunnen we concluderen dat zelfs een dure tankbeurt nog goedkoper is dan het ov.

Nijmegen - Amsterdam: 240 km

Maar natuurlijk werkt niet iedere Gelderlander in onze eigen provincie. Stel, je woont in Nijmegen en werkt in onze hoofdstad Amsterdam, dan rijd je iedere dag zo'n 240 kilometer als je met de auto gaat. Aan benzine verbras je iedere dag ruim 17 liter, dat kost je meer dan 35 euro per dag.
Wat als je elke ochtend niet de auto pakt, maar op je fiets stapt naar station Nijmegen en daar op de trein stapt? Op dit traject zijn er zelfs rechtstreekse treinen naar Amsterdam Centraal. Een enkeltje kost je 21,10 euro, op één dag betaal je dus 42,20 euro om van station naar station te komen. Dit bespaart je niets in de portemonnee, maar wel wellicht wat fileleed.
In de berekening van de benzinekosten zijn niet de kosten van de wegenbelasting en autoverzekering meegenomen. De prijzen van het openbaar vervoer zijn gebaseerd op de prijs bij gebruik van een ov-chipkaart, zonder abonnementen of speciale kortingen, zoals vermeld op 9292.nl.

Zie ook: