Rijk van Nijmegen

Brug Waalhaven met lift voor rolstoelers kan niet, zegt Nijmegen

Het huidige ontwerp van de brug die de gemeente Nijmegen wil plaatsen over de ingang van de Waalhaven.
Het huidige ontwerp van de brug die de gemeente Nijmegen wil plaatsen over de ingang van de Waalhaven. © Ney & Partners
NIJMEGEN - Het is niet mogelijk om de toekomstige brug bij de Waalhaven in Nijmegen rolstoeltoegankelijk te maken met een plateaulift. De gemeenteraad droeg het college vorig najaar op om dat te onderzoeken. Ook een ander soort lift is volgens het college onwenselijk. De brug dan maar helemaal niet bouwen ziet het college niet zitten omdat Nijmegen daarmee de afspraken aan de projectontwikkelaar en de mensen die wél een brug willen niet nakomt. Bovendien kost dat de gemeente vier ton.
In het onderzoek is gekeken naar meerdere opties waaronder een brug met liften en een brug met een hellingbaan.

Hellingbaan te lang

Die hellingbaan is volgens het college geen optie omdat daarvoor niet voldoende ruimte is. Die baan zou 140 meter lang moeten worden en doorkruist daarmee het volledige inrichtingsplan ter plaatse.
Ook de mogelijkheid van een plateaulift is onderzocht. Maar de onderzoekers wijzen dat af want plateauliften zijn onderhoudsgevoelig en voor het overbruggen van een hoogteverschil van vijf meter worden deze niet toegepast. Daarnaast zou zo’n mechanische voorziening in de openbare ruimte onveilig zijn voor andere gebruikers. Ze zouden bekneld kunnen raken of van achteren aangereden kunnen worden door het plateau, zo zeggen de onderzoekers. Een aanpast ontwerp met een vaste verticale lift kan volgens hen wel.

Bewoners dreigen te procederen

Maar de gemeente heeft ook te maken met mensen in de omgeving. Die vinden het eerste ontwerp (zonder liften) prachtig en vinden dat het tweede ontwerp (met liften) het beeld verstoort. Het leidt tot waardevermindering van hun pand, verstoring van de ingang bij het appartementencomplex en inkijk in de woningen. Diverse bewoners van de Handelskade zeggen te gaan procederen als dat tweede ontwerp wordt voortgezet.
Het Ruimtelijk Kwaliteits Team Waalfront & West (RKT) noemt het tweede ontwerp “ruimtelijk niet wenselijk en sociaal onveilig. “Het blokkeert looproutes en er is weinig ruimte op de Handelskade voor een goede afwikkeling van een lift. Ook de hellingbaan aan de andere oever is wegens de enorme lengte niet haalbaar. Het eerste ontwerp kon wel op grote waardering van de RKT rekenen.

Lift moet hufterproef zijn

Het college ziet nog meer problemen met het aanbrengen van een lift. Die moet goed bestand zijn tegen weersinvloeden en moet hufterproef zijn. De onderdelen moeten nog minimaal tien jaar geleverd kunnen worden en de lift moet door meerdere partijen onderhouden kunnen worden. Als voorbeeld van praktische problemen noemt het college de lift bij de Veerpoorttrappen die jaarlijks zo’n acht tot twaalf keer buiten gebruik is als gevolg van vandalisme. Dat kost geld en zo’n lift vormt op die momenten van reparatie een obstakel op de kade maar draagt niet bij aan de toegankelijkheid van de brug, aldus het college.
Daarnaast kost een brug met liften ruim 1 miljoen bovenop de 2,5 miljoen euro die nu al gepland is. Daar bovenop komt het jaarlijkse onderhoud van 20.000 tot 25.000 euro en mogelijk extra kosten vanwege de procedures die omwonenden zeggen te zullen gaan voeren.

'Brug laten zitten kost ons geld'

Het helemaal niet uitvoeren van de brug zou de gemeente dus vier ton kosten, zo zegt het college. Dat komt omdat en een deel van de kosten al gemaakt is. En de subsidie van de provincie die dan wegvalt moet Nijmegen compenseren aan de projectontwikkelaar. Wethouder Vergunst gaat de uitkomsten van het onderzoek bespreken met de projectontwikkelaar en komt dan terug bij de gemeenteraad met een voorstel.

Zie ook: