Gelderland

Kluizen in beslag genomen bij inval, maar waarom heeft een autobedrijf die eigenlijk nog?

De politie deed woensdagavond een inval bij het bedrijf.
De politie deed woensdagavond een inval bij het bedrijf. © LDG Fotografie
APELDOORN - Bij een inval van de politie bij een autobedrijf in Apeldoorn werden woensdagavond twee kluizen in beslag genomen. De vraag is waarom autobedrijven nog kluizen nodig hebben, terwijl het steeds lastiger is om contant geld bij de bank te brengen. Een woordvoerder van de autobrancheorganisatie Bovag stelt dat geldkluizen bij autobedrijven nog wel voorkomen. “Bij internationale handel is het heel erg duur om geld over te maken en duurt het ook lang voordat het geld op de rekening staat.”
De Bovag wil wel af van contant geld in de autobranche, omdat het de schijn wekt van witwassen en de Belastingdienst daarom extra interesse heeft. “Maar dat willen we alleen onder bepaalde voorwaarden. De banken in Europa moeten ervoor zorgen dat bij handel tussen landen net als bij een Tikkie het geld gelijk op de rekening staat. Nu is overboeken peperduur en dat gaat zo ver dat het een bepaald deel van de winstmarge afsnoept”, aldus woordvoerder Tom Huyskens.
Contant geld is zeker niet uitgebannen
Bij de banken zijn allerlei restricties voor het afstorten van contant geld door autobedrijven. “Het is zeker niet uitgebannen, maar ook geen dagelijkse kost”, aldus Huyskens. Die restricties verschillen per bank, zo laat een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken desgevraagd weten. “Het is per bank verschillend, hoeveel je per week of maand mag afstorten. Banken zijn heel terughoudend met cash geld in de autobranche”, aldus woordvoerder Jelle Wijkstra.

Contant geld is aanwijzing voor witwassen

Een autohandelaar moet volgens hem heel veel vragen beantwoorden, voordat ze geld kunnen storten. Zo moeten ze aantonen waar het geld vandaan komt. De reden dat banken voorzichtig zijn, is onder meer een onderzoek van de FIOD, de opsporingsdienst van de Belastingdienst. “Daar kwam uit dat het eigenlijk niet meer normaal is in de autobranche dat contant wordt afgerekend. Als dat wel gebeurt dan is het vaak een aanwijzing voor witwassen.”
Witwassen is dat criminelen het geld dat zij hebben verdiend in de onderwereld graag uitgeven in de bovenwereld, dus aan legale goederen zoals auto’s.
Banken schieten bij cash geld soms in de kramp
De Bovag is druk in gesprek met de banken over het storten van contant geld en om het internationaal overboeken minder duur en sneller te maken. “We zitten met de Nederlandse banken om de tafel hoe we dit werkbaar kunnen houden. Je ziet dat banken bij cash geld soms in de kramp schieten en dat is niet altijd even handig voor de autobranche.”
Er wordt volgens de woordvoerder nu in Nederland gewerkt aan een convenant betalingsverkeer. “Daar moet dit jaar meer duidelijk over worden.” Buitenlandse banken zijn volgens Wijkstra nog een uitdaging. “De Europese raderen draaien trager dan in Nederland.”

Bittere noodzaak

Dat het internationaal overboeken van geld voor de autobranche beter moet worden geregeld, is bittere noodzaak. “Er is enorme vraag naar gebruikte auto’s in Nederland. Vorig jaar is een recordaantal tweedehands auto’s in Nederland verkocht. Er is hier een tekort aan en daarom is veel import nodig. De noodzaak om internationaal overboeken goed te regelen wordt steeds groter”, aldus Huyskens.