Achterhoek

Tunnel onder spoorwegovergang Winterswijk lijkt er definitief niet te komen

De overgang op de Greversweg voordat die volledig werd afgesloten.
De overgang op de Greversweg voordat die volledig werd afgesloten. © Omroep Gelderland
WINTERSWIJK - De gemeenteraad van Winterswijk lijkt zich over twee weken achter het besluit van het college te scharen om geen tunnel aan te leggen onder de afgesloten spoorwegovergang op de Greversweg. "Een belachelijk dure uitgave in relatie tot het aantal gebruikers", zei CDA-raadslid Jacqueline van der Vinne donderdagavond tijdens de commissievergadering.
De beoogde tunnel voor voetgangers en fietsers gaat Winterswijk meer kosten dan de geraamde 300.000 euro, zo bleek na het laatste door ProRail gemaakte kostenplaatje. Dat vindt het college maatschappelijk niet verantwoord en daar gaan de fracties in mee, zo bleek tijdens de commissievergadering.

'Voorwaarde was een tunnel'

Er waren drie insprekers die er voor pleitten wél een tunnel aan te leggen of voor een automatisch bewaakte overweg met halve bomen en bellen te kiezen. Zoals Dirk Willink, die al jaren ageert tegen een afsluiting, want hij bezit gronden aan beide zijden van de overweg en hij ziet veel mensen gebruikmaken van de overweg. Zelfs nu nog, hoewel die met hekken is afgesloten, maar mensen lopen er langs het spoor omheen.
Willink wees op de lange historie van het dossier en de steeds wisselende houdingen van de verschillende colleges. "Maar een voorwaarde om de overgang af te sluiten, was een tunnel", aldus Willink.
Willink werd gesteund door buurtbewoonster Suzanne van Rossum en Frank Hart, de coördinator belangenbehartiging van Wandelnet, het startpunt voor wandelend Nederland. Volgens hem kon de gemeentelijke bijdrage wel degelijk beperkt blijven tot de geplande 300.000 euro. "ProRail heeft de dekking voor de meerkosten namelijk al gekregen van het Rijk", stelde Hart. "En waarom heeft ProRail niet gekozen voor een standaardoplossing zoals een wandelbuis. Dan ben je maximaal 1 miljoen euro kwijt."

Twee varianten

ProRail gaat nu uit van twee varianten; een tunnel met trap en fietsgoot en een variant met hellingbaan. Beide varianten vielen duurder uit, respectievelijk 1,7 en 2 miljoen euro. De oorzaak voor de stijging waren met name de toegenomen bouwkosten. In beide gevallen zou de bijdrage van Winterswijk ruim 550.000 euro bedragen.
De meeste fracties lieten donderdagavond blijken die verhoging te veel te vinden. Er werd nog wel gevraagd naar een mogelijke aanpassing van de Wooldseweg voor de veiligheid van voetgangers en fietsers, die een omweg moeten maken.
Voorman Tom van Beek van Voor Winterswijk opperde een zogeheten klompenpad aan te leggen op het industrieterrein, als alternatieve route voor wandelaars. "Daar kan ik niets over zeggen, dat moet eerst bekeken worden", reageerde wethouder Bert Frings.
De gemeenteraad buigt zich donderdag 27 januari over het langslepende dossier, maar een tunnel onder de afgesloten spoorwegovergang op de Greversweg lijkt er definitief niet te komen.