Liemers

'Mijn verslaving kostte mij bijna twee ton', Marco waarschuwt voor gokreclames

ZUTPHEN - Jongerenwerker Marco Mout uit Zutphen maakt zich boos over de talloze reclames voor gokken op radio en televisie. Een boos bericht erover op LinkedIn haalde meer dan een miljoen views. Duizenden mensen reageerden instemmend. Onder hen ook mensen die weten wat het is om op jonge leeftijd verslaafd te raken aan gokken, zoals Marco Smit.
Marco Smit was dertig jaar lang verslaafd aan gokken en is nu zeven jaar clean. Als ervaringsdeskundige is hij nu verbonden aan verslavingsinstelling Tactus. Het gokken begon toen hij 15 was en kostte hem uiteindelijk heel veel geld. "Zo'n anderhalf, twee ton. Ik had daarmee een hypotheek kunnen afbetalen."
Maar er is niet alleen financieel leed. "Je maakt heel veel vertrouwen kapot bij mensen. Je beschadigt mensen. Niet alleen jezelf, maar ook mensen om je heen. Je bent alleen maar bezig met 'hoe kom ik aan geld om maar weer te kunnen gokken'. Dus je gaat over heel veel grenzen van mensen heen."
'Mijn verslaving kostte mij bijna twee ton', Marco waarschuwt voor gokreclames

Reclames met BN'ers

Sinds oktober vorig jaar is gokken online gelegaliseerd. En dat laten de goksites ook duidelijk weten met reclamefilmpjes met BN'ers als Andy van der Meijde en oud-voetballer Wesley Snijder.
Jongerenwerker Marco Mout van jongerenwerkplaats Walhallab in Zutphen merkt de gevolgen van de reclamefilmpjes. Hij werkt elke dag met kwetsbare en verslaafde jongeren. "Een vader hoorde laatst van zijn 8-jarige zoontje pap, mag ik ook op zo'n site, want Wesley zit daar ook. Mijn zorg is dat we gokken blijkbaar normaliseren. Ik denk dat we dat niet moeten willen." Inmiddels steunen anderhalf miljoen mensen Mout daarin op social media.
Smit: "Moet je reclame toestaan voor een potentieel verslavend middel? Dan zeg ik echt nee."