Stedendriehoek

Op deze 'dodenweg' mag je weer 80 km/u, tot afgrijzen van Veilig Verkeer Nederland

Peter Buter ziet hoe auto's met hoge snelheid over Kanaal Zuid rijden.
Peter Buter ziet hoe auto's met hoge snelheid over Kanaal Zuid rijden. © Omroep Gelderland
APELDOORN - Op de weg Kanaal Zuid vanuit Apeldoorn mag weer 80 kilometer per uur gereden worden. Een pilot van de gemeente, waarbij de maximumsnelheid verlaagd werd naar 60 kilometer per uur, wordt vroegtijdig beëindigd. Volgens wethouder Wim Willems heeft de gemeente geen keuze, maar Veilig Verkeer Nederland is niet te spreken over het besluit. "Deze weg voldoet totaal niet aan de richtlijnen om 80 te mogen rijden."
"Kijk, daar gaat het al bijna fout." Peter Buter is consulent verkeersveiligheid bij Veilig Verkeer Nederland en onderzocht de afgelopen jaren de situatie langs Kanaal Zuid. Ook tijdens het interview met Omroep Gelderland ziet hij levensgevaarlijke situaties op de weg. "Die vrachtwagen wil afslaan, maar heeft beide rijstroken nodig om de bocht te halen. Deze auto komt dan veel te hard aanrijden, die kan maar net op tijd remmen."
Het is een van de vele voorbeelden die Buter de afgelopen tijd heeft verzameld. "De eerste keer dat ik over deze weg reed, kwam ik door een bocht en reden er plotseling een paar fietsers voor me. Gewoon op de weg. Dat kan niet op een 80-kilometerweg. Maar mensen die aan deze weg wonen móéten wel over de weg, en dat mogen ze ook. Er is nergens een alternatief."

Onveilige berm

Ook de belijning op de weg deugt volgens Buter niet. "Die is overal anders. De ene keer onderbroken, dan weer dubbel doorgetrokken, dan weer enkel doorgetrokken. Er moet uniformiteit zijn, maar die is er niet."
Het grootste probleem is volgens hem nog wel de berm. "Er staan grote bomen vlak langs de weg. Deze week was nog in het nieuws dat 40 procent van de bermen onveilig is. Nou, deze berm is een uitstekend voorbeeld van een onveilige berm."
De afgelopen jaren vonden veel ongelukken plaats op Kanaal Zuid, die daardoor de bijnaam 'Dodenweg' heeft gekregen. De gemeenteraad besloot daarom eerder dit jaar tot een pilot, waarbij de maximumsnelheid omlaag gebracht werd naar 60 kilometer per uur. "Maar dat was een overhaast besluit", kijkt wethouder Willems daar nu op terug. "We hadden de gevolgen van die verlaging van de snelheid niet goed onderzocht."
En dus tikte de bezwarencommissie de gemeente op de vingers. "Sommige dorpen langs de route zijn bang dat die verlaging van de snelheid leidt tot meer verkeer in hun kern. Dat kan nieuwe onveilige situaties opleveren", legt Willems uit. "Daarom stoppen we nu gelijk met de pilot, en wachten we eerst de onderzoeksrapporten af."

Veel minder ongelukken

Buter begrijpt er niets van. "Sinds de pilot is het aantal ongelukken drastisch verminderd. Als wegbeheerder is het je taak te zorgen voor de verkeersveiligheid. Door nu de snelheid weer naar 80 te brengen, doet de gemeente dat echt niet. Ik kan me niet voorstellen dat je straks lekker slaapt, als er een ernstig ongeluk is gebeurd door die hoge snelheid."
"Ik ben het pertinent oneens met Veilig Verkeer Nederland", zegt Willems stellig. "Zij kijken alleen maar naar deze ene weg, wij kijken ook naar de gevolgen op andere wegen. En daar zullen we echt ook onderzoek naar moeten doen."

Volgend jaar een voorstel

Donderdagavond besloot de gemeenteraad de wethouder de ruimte te geven voor dat onderzoek, en hem niet opnieuw te dwingen de snelheid te verlagen. "Als die motie was aangenomen, zou ik hem ook niet hebben uitgevoerd", zegt de wethouder stellig. "Zoiets moeten we nou eenmaal goed onderbouwen. In het eerste kwartaal van 2022 krijgen we de onderzoeksrapporten, dan zullen wij als college een voorstel doen aan de raad om de weg veiliger te maken. Want ik ben het wél met Veilig Verkeer Nederland eens dat deze weg onveilig is. Maar dat is niet simpelweg met een 60-bord op te lossen. Daarvoor moeten we de hele weg aanpakken."