Gelderland

Ineens een dikke bankrekening, een foutje bij de bank is snel gemaakt

NUNSPEET - Een man uit Nunspeet kreeg zomaar ineens 37.000 euro op zijn rekening gestort door een foute overboeking van een bank. Naar eigen zeggen vergokte hij het geld in een week waardoor hij het niet kon terugbetalen aan de rechtmatige eigenaar. Uiteindelijk heeft de gedupeerde zijn geld teruggekregen van zijn bank. Een kleine zoektocht in de archieven leert dat het wel vaker misgaat: met grote en kleine bedragen.
In 2009 denkt een man van 78 uit Wageningen 43.000 euro over te maken naar zijn zoon. Hij maakt echter een schrijffout waardoor het bedrag terechtkomt op de rekening van een vrouw in Almelo. 10.000 euro werd teruggevonden in het huis van de vrouw, de rest van het geld zou zijn opgegaan aan gokschulden. De rechter bepaalt uiteindelijk dat de Almelose het geld wel moet terugbetalen.

Gratis geld

In Bemmel geeft een pinautomaat in 2016 door een fout bij het vullen van de automaat gratis geld. Wil je twintig euro pinnen, dan krijg je zomaar vijftig euro. Het ‘geluk’ was van korte duur. Pinklanten kregen twee weken de tijd zich bij de supermarkt te melden. Anders hing hen een strafrechtelijk onderzoek boven het hoofd.

Dubbel afschrijven

Geld erbij krijgen is natuurlijk altijd fijn, maar geld weg zien gaan doet meer pijn. Helemaal als er twee keer zoveel wordt afgeschreven als je denkt. Iemand uit Velp zag in 2018 tot zijn schrik dat de ING een aantal betalingen dubbel had afgeschreven. Er waren veel meer gedupeerden. De ING had die nacht namelijk drie miljoen betalingen dubbel afgeschreven. ING beloofde meteen de fout te herstellen.

Rechten en plichten?

Wat kun je nu doen wanneer je per ongeluk geld overmaakt naar een verkeerde rekening? En wat als de bank een fout maakt waardoor jouw geld verkeerd terechtkomt? Maak je zelf geld over naar een verkeerde rekening dan heb je weinig rechten, stelt de Consumentenbond. Je bent in dat geval afhankelijk van de medewerking van de ontvanger.
Gelukkig is de kans op overboeken naar een verkeerd rekeningnummer volgens de consumentenorganisatie wel kleiner geworden sinds de meeste banken de IBAN-Naam Check hebben ingevoerd.
Ligt de fout niet bij jezelf, maar bij de bank, dan moet die laatste de fout volgens de Consumentenbond zo snel mogelijk herstellen. "De bank heeft de plicht om te zorgen dat jouw opdrachten goed worden verwerkt en is dus aansprakelijk voor eigen fouten", aldus de consumentenorganisatie.