Gelderland

Boosteren? Afspraken komen soms moeizaam op gang en zo zit dat

Deze vrouw krijgt een boosterprik.
Deze vrouw krijgt een boosterprik. © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - 'Boosteren, boosteren, boosteren', is het advies van RIVM-baas Jaap van Dissel. En dat geldt vooral voor mensen die gevaccineerd zijn met AstraZeneca, omdat dat vaccin veel minder bescherming biedt tegen de nieuwe omikron-variant. Maar snel een afspraak maken lukt soms nauwelijks.
"Mijn man en ik hebben allebei AstraZeneca gehad. Vanmorgen gebeld voor een afspraak en we kunnen pas 11 januari terecht voor een afspraak. Hoezo zo spoedig mogelijk!", schrijft Marian van Lith uit Maurik woensdag gefrustreerd aan Omroep Gelderland. Tot haar eigen verbazing kon haar broer even later online een afspraak maken voor 28 december in Veenendaal. "Terwijl hij 6 jaar jonger is."
Ook een Nijmegenaar van in de 60, die anoniem wil blijven, loopt er tegenaan, schrijft hij. "1 juli tweede vaccinatie gehad. Online afspraak om te boosteren: pas op 15 januari. Online kun je de afspraak niet verzetten. En telefonisch is, zoals je weet, een drama."

'Iedereen aan de beurt'

De landelijke GGD-GHOR, verantwoordelijk voor de afsprakenlijn, wijst erop dat de boostercampagne een 'historische opdracht' is voor de GGD's en roept op tot geduld. "Sommigen kunnen over een paar dagen terecht, sommigen moeten verder reizen, soms kan je pas over twee weken terecht... Maar iedereen heeft voor eind januari de mogelijkheid voor een boosterprik."

Later geregeld, eerder aan de beurt

Dat er op een later moment toch éérder een prikafspraak gemaakt kan worden, verklaart de woordvoerder als volgt. "Als je een afspraak wil maken, komen er drie mogelijkheden vrij. Die tijdslots worden voor een korte periode voor jou gereserveerd. Ook via de telefoon. Maar als iedereen 's ochtends dan tegelijkertijd belt, zijn er meer tijdslots gereserveerd. We zeggen dan: probeer het over een half uurtje nog een keer, dan is zo'n tijdslot misschien weer vrij. De tijd dat zo'n tijdslot gereserveerd staat, is al een stuk verkort ten opzichte van eerder."
"Het heeft te maken met het aantal tijdslots en dat kan per dag verschillen", voegt een woordvoerder van GGD Gelderland-Zuid nog toe. "Als straks de Jan Massink-hal opengaat (een XL-locatie met 20 priklijnen, red.), komt er opeens veel meer capaciteit vrij. Maar dat kunnen we pas inplannen als we zeker weten wanneer de hal klaar is en of we er dan genoeg personeel voor hebben."
Tijdens de vaccinatiecampagne eerder dit jaar kwamen tijdslots vrij als er zeker vaccin geleverd kon worden. Toen waren vaccins nog schaars, maar dat is nu niet het probleem.

Eind goed

Voor Marian van Lith eindigt dit verhaal nog gunstig. "Vanmorgen (donderdag, red.) weer met de GGD gebeld. Voor de boosterprik waren de lijnen overbezet, maar ik heb toets 2 voor gewone vaccinaties gebeld en uitleg gedaan over de gemaakte afspraak. Dat we AstraZeneca gehad hebben en dat mijn man hart- en vaatpatiënt is. De mevrouw was heel vriendelijk en heeft voor ons gekeken en een nieuwe afspraak gemaakt op 26 december in Ede. Alles toch nog goed gekomen."

Zie ook: