Arnhem en omstreken

De laatste trolleybus zoeft door balend Oosterbeek

Trolley Lijn 1 rijdt al meer dan 70 jaar van Arnhem over de Utrechtseweg richting Oosterbeek
Trolley Lijn 1 rijdt al meer dan 70 jaar van Arnhem over de Utrechtseweg richting Oosterbeek © Gelders Archief
OOSTERBEEK - Na 71 jaar rijdt deze vrijdag de trolleybus voor de allerlaatste keer op een werkdag door Oosterbeek. Door corona trekt de lijn minder reizigers en moet vervoerder Breng in de dienstregeling snijden. In de nieuwe dienstregeling die zondag ingaat, is de trolleylijn Arnhem Centraal Station - Oosterbeek Station geschrapt. Tot groot verdriet van de reizigers.
Het is de oudste trolleylijn in de omgeving en in Nederland. Maar lijn 1 is in coronatijd niet langer rendabel en dus gaat de trolleybus uit Velp vanaf het station van Arnhem niet langer door naar Oosterbeek. In plaats daarvan gaat lijn 1 voortaan naar De Laar in Arnhem-Zuid.
Het besluit om de trolley niet langer naar Oosterbeek te laten rijden, is ingeslagen als een bom. Reizigers in Oosterbeek kunnen nog gebruik blijven maken van lijn 352, die rijdt tot Wageningen. "Maar het scheelt wel vier verbindingen in het uur en de 352 is altijd barstensvol", aldus een reiziger.

Minder reizigers

Volgens woordvoerder Herman de Gooijer van vervoerder Breng kan het niet anders. "Door het verminderde reizigersaanbod in coronatijd is lijn 1 onrendabel geworden", legt hij uit. Wellicht rijdt de trolley in de toekomst wel weer door Oosterbeek. "Dat zou zomaar kunnen", zegt De Gooijer. Breng laat verder weten te hopen dat er binnen enkele jaren geld beschikbaar is voor aanschaf van nieuwe trolleybussen. Die bussen kunnen eventueel ook op een eigen accu rijden, dus zonder stroomdraden boven de weg.

'Totaal overvallen' door besluit

Zo optimistisch is niet iedereen in Oosterbeek. Raadslid Fedor Cuppen van D66 Renkum voelt zich "totaal overvallen door de nieuwe dienstregeling" en roept iedereen op om op deze vrijdag massaal trolleylijn 1 te nemen. Raadslid Eveline Vink van GroenLinks Renkum merkt bovendien op dat "het steeds moeilijker wordt om de dorpen bereikbaar te houden".
Arnhem is de laatste stad in Nederland met trolleybussen. Waar andere steden als Groningen (1965) en Nijmegen (1969) hun trolleynetten afbraken, bleef Arnhem erin geloven. De combinatie tussen een tram met bovenleiding en de bus die kan uitwijken, raakte begin deze eeuw weer populair omdat elektrisch vervoer veel schoner is dan diesel.