Gelderse Vallei

Na de auto verduurzamen Wageningse wetenschappers nu het asfalt

Asfalt moet volledig biobased worden.
Asfalt moet volledig biobased worden. © Omroep Gelderland
WAGENINGEN - Onderzoekers van de Wageningen Universiteit ontwikkelen een nieuw soort asfalt dat volledig 'biobased' is. Traditioneel asfalt bevat bitumen als bindmiddel. Dat wordt gemaakt uit aardolie. Vervanging door een biobased lijmstof kan veel milieuwinst opleveren, stelt onderzoeker Richard Gosselink.
Bio-asfalt gebruikt lignine als bindmiddel. Die natuurlijke lijmstof is volop aanwezig in bomen en planten. Het komt onder meer vrij bij de productie van karton en papier. Ook kan het worden gewonnen uit reststromen van biomassa zoals hout, stro en gras.
Bij de ontwikkeling van bio-asfalt is het volgens de onderzoekers belangrijk dat het nieuwe bindmiddel minimaal dezelfde positieve eigenschappen krijgt als bitumen. Zo moet het goed bestand zijn tegen extreme temperaturen en moet een wegdek dat is geproduceerd met lignine vele jaren mee gaan.
Lignine-expert Richard Gosselink legt in deze video uit wat bio-asfalt is
Asfalt kan veel milieuvriendelijker

Minder CO2-uitstoot

Alleen al in ons land wordt volgens de Wageningen Universiteit jaarlijks 300.000 ton bitumen verwerkt in asfalt. Door het fossiele bindmiddel te vervangen door de milieuvriendelijkere variant, neemt de uitstoot van CO2 af, vertelt lignine-expert Richard Gosselink. "Een van de voordelen van lignine is dat het op veel lagere temperaturen te produceren is dan bitumen, waardoor veel minder energie nodig is." De Wageningen Universiteit verwacht bovendien dat er in de toekomst een tekort aan bitumen ontstaat.

Proefvakken

De komende jaren wordt het duurzame bindmiddel verder ontwikkeld. Vervolgens komen er proefvakken om het nieuwe asfalt in de praktijk te testen. Pas daarna zal het alternatief voor bitumen beschikbaar komen voor de markt en kunnen de wegen worden geasfalteerd met 100 procent biobased asfalt. Over een aantal jaren hopen de onderzoekers zover te zijn met de ontwikkeling van bio-asfalt dat de toevoeging van bitumen helemaal niet meer nodig is.
Voor de ontwikkeling van het nieuwe asfalt is de universiteit een samenwerking aangegaan met diverse organisaties, waaronder onderzoeksinstelling TNO en partijen uit de markt.