Nieuws

Deze mensen zijn succesvol in coronatijd: 'Het heeft onze ogen geopend'

Deze mensen gedijen prima in coronatijd.
Deze mensen gedijen prima in coronatijd. © Omroep Gelderland
ARNHEM - Het aantal coronabesmettingen neemt toe en vanaf zondag gelden er weer strengere coronamaatregelen. We kunnen niet wachten totdat de coronapandemie de geschiedenisboeken ingaat. Deze mensen hebben er toch het beste van weten te maken.
Bijvoorbeeld Wim van Essen, zijn spellenwinkel in Apeldoorn, kent goede tijden door corona. "Ik heb geen tijd voor koffie of thee", vertelt Van Essen. "Ga er maar van uit dat alle spellen- en puzzelwinkels toptijden draaien."
Want gezelschapsspellen blijken razend populair in coronatijd. "Alle leeftijden kopen veel spellen, maar je ziet nu met name dat de tieners en twintigers in opkomst zijn. Mensen willen meer gezelligheid en saamhorigheid."
Wim van Essen met het populaire spel Pandemic.
Wim van Essen met het populaire spel Pandemic. © Omroep Gelderland
De spellen zijn dan ook niet aan te slepen: "Ik heb nu driehonderd stuks van het dobbelspel Keer op Keer besteld. Ik verwacht dat ik half december al weer opnieuw mag bestellen."
Voor Van Essen is de coronapandemie zakelijk gezien dus een goede tijd: "Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de groei zou willen inleveren als alles weer normaal zou zijn. Dat gaat helaas niet."

Vloggen met bewoners

Verpleegkundige Rob Heebink van woonzorgcentrum De Bleijke in Hengelo begon een jaar geleden met het maken van vlogvideo's in het verzorgingshuis. In de video's gaat hij op pad met verschillende bewoners. Ze delen lief en leed en praten ook veel over de coronapandemie, die veel invloed heeft op de ouderen.
Zijn video's worden op Facebook-pagina In de zorg met Rob goed bekeken en de likes vliegen Rob om de oren. "Ik hoopte ooit op 5.000 volgers, meer mensen dan dat er in mijn dorp wonen. Nu zijn het er bijna 30.000, dat kan je toch bijna niet geloven?"
Verpleeghuisvlogger Rob heeft inmiddels bijna 30.000 volgers.
Verpleeghuisvlogger Rob heeft inmiddels bijna 30.000 volgers. © Rob Heebink
Toch heeft de situatie voor Rob twee gezichten. "Dit heeft aan de ene kant echt een boost gegeven. Want ik wil voor mensen echt iets betekenen en het verschil maken, maar als verpleegkundige zie je ook het leed bij de bewoners en telkens die nieuwe maatregelen."
Maar wat als corona ooit voorbij gaat? "Ik ga honderd procent door met vloggen", zegt Rob vastberaden. "Dit levert sowieso veel positiviteit op. Er is bij mij iets losgekomen, nu ga ik hier volle bak voor."

Koop lokaal

De coronacrisis zorgde ervoor dat veel mensen thuiswerken. Dat betekent dat je na het werk niet meer even snel langs de supermarkt hoeft te wippen voor het avondeten. En dat merken de lokale ondernemers, zoals slagers, bakkers en de groenteboer.
Slager Sietse van Dijk in Brummen merkt dat zeker in zijn winkel. "Het gaat heel goed ja, maar sinds vorig jaar vlakt het ook wel weer wat af. De restaurants zijn weer los, mensen kunnen weer een hapje buiten de deur eten dus dan hoeven ze het niet per se zelf te doen."
Slager Sietse van Dijk ziet dat mensen meer lokaal kopen.
Slager Sietse van Dijk ziet dat mensen meer lokaal kopen. © Omroep Gelderland
Afgelopen donderdagochtend was het opvallend druk in de winkel: "Het leek wel alsof de mensen bang waren voor de persconferentie. Ze waren weer echt aan het hamsteren. Mensen zijn bang dat alles weer dichtgaat."
Vorig jaar zag de slager uit Brummen veel nieuwe gezichten in de winkel, mensen die de drukte van de supermarkt willen mijden. "Maar je merkt dat mensen toch weer terug gaan naar de supermarkt. Ongeveer de helft blijft hangen."

Nieuwe kansen

Chris Mulder heeft een bedrijf dat cruisevakanties en ferry-overtochten organiseert in Europa. Maar in coronatijd was er geen werk meer in. Daarom besloot hij het snel over een andere boeg te gooien; hij verzorgt nu kerstpakketten van anderhalve meter lang én organiseert online bedrijfsuitjes. En dat was een goede zet, bleek al snel.
"Dit is, denk ik, een typisch voorbeeld van het feit dat er altijd kansen zijn", zegt de ondernemer. "Wij hadden niet verwacht, en ook niet gehoopt, dat online uitjes nu nog steeds worden verkocht. Dat gaat natuurlijk een keer stoppen, maar we willen ook fysieke uitjes aan gaan bieden."
Chris en zijn vrouw tijdens een cruisetocht.
Chris en zijn vrouw tijdens een cruisetocht. © eigen foto
Vorig jaar had Mulder groot succes met de kerstpakketten van anderhalve meter. "Dit jaar hebben we er ook weer veel verkocht, maar niet zoveel als vorig jaar. Het ludieke is er een beetje af."

Boemerangeffect

Inmiddels heeft hij wel weer wat vakanties kunnen boeken voor klanten, maar de reissector zit nog steeds in de moeilijkheden. "Er is een boemerangeffect. Er waren genoeg momenten dat we wel wat hebben kunnen boeken. We dachten dat het voorbij zou zijn, dat we weer konden, maar dan moesten we toch een aantal keer annuleren. Dan kom je toch bedrogen uit."
Maar Mulder ziet de coronatijd - qua werk - als een succesvolle periode: "Het heeft onze ogen geopend. Dat we zoiets als een coronacrisis nodig hebben om deze kansen te pakken, is eigenlijk wel een beetje gek."