Na jaren volhouden kan Pierre eindelijk bellen in zijn eigen dorp

Pierre uit Babberich maakt zich zorgen omdat hij met zijn mobiel geen 112 kan bellen.
Pierre uit Babberich maakt zich zorgen omdat hij met zijn mobiel geen 112 kan bellen. © Kathy van Maaren
BABBERICH - Radeloos was Pierre Jans uit Babberich dit voorjaar. Zijn mobiel bereik was zo slecht dat hij bang was 112 niet eens te kunnen bellen. Maar nu heeft KPN de bereikbaarheid in Babberich verbeterd. Pierre is blij, maar het was een lange weg.
Veel bellen en mailen naar de providers en dat jarenlang. Dit voorjaar komt er een beetje schot in de zaak als Pierre ontdekt dat hij niet de enige is: uit een inventarisatie van de dorpsraad blijkt het probleem veel groter. Meer dan dertig mensen laten weten een probleem te hebben met mobiel bereik. "Met die informatie werd ik in ieder geval teruggebeld door KPN", vertelt Pierre.

Geen wethouder communicatie

KPN kaatst dan de bal terug. Voor een nieuwe mast moet de gemeente een vergunning geven. Kan de dorpsraad dat regelen bij de gemeente? "De gemeente Zevenaar zei niks voor ons te kunnen doen", vertelt Pierre. "Omdat ze geen wethouder communicatie hebben."
Pierre laat niet los en vraagt ook via de krant aandacht voor het probleem.

Monteurs naar mast in Babberich

En dan ziet de voorzitter van de dorpsraad ineens een hoogwerker naast de kerk staan. Monteurs zijn bezig met de mast in de kerktoren. En warempel, bellen gaat opeens zonder haperen. "Glashelder geluid!" Pierre doet een speedtest voor het internet op zijn telefoon en ook dat werkt ineens goed.
"Ik heb KPN gebeld om ze te bedanken, maar het is me nog steeds niet gelukt om de juiste afdeling te pakken te krijgen, die dit heeft geregeld voor ons. Ik heb deze mensen tot nu toe helaas niet kunnen bedanken."
Het moment van de waarheid:
Monteurs aan het werk in Babberich
Monteurs aan het werk in Babberich © Rob Lucassen

'Andere providers volgen snel'

De blijdschap is groot, maar wel alleen bij de KPN-klanten in Babberich. "De eerste stap is er, ik ben vol vertrouwen dat binnen één jaar Vodafone en T-Mobile ook hun bereikbaarheid gaan verbeteren."
Het recept om zulke problemen op te lossen? Dat is voor Pierre volharden. "En laten zien dat je niet de enige bent in jouw dorp die klaagt, maar dat het er veel meer zijn. Daarna moet de marktwerking zijn werk gaan doen."

Zie ook:

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op WhatsApp of stuur een mail: omroep@gld.nl!