Nieuws

Maatregelen raken horeca opnieuw hard, bezorging maakt een comeback

Ook met de QR-code worden er strengere maatregelen verwacht voor de horeca.
Ook met de QR-code worden er strengere maatregelen verwacht voor de horeca. © ANP
OOSTERBEEK - De verwachte coronamaatregelen komen hard aan in de horecasector. Koninklijke Horeca Nederand (KHN) spreekt van een 'nekslag'. Tegelijkertijd zijn er ook restaurants die positief blijven en opnieuw overschakelen op bezorging. "We haalden de bakjes gelijk weer van zolder."
Het kabinet kondigt volgens NOS vanavond een gedeeltelijke lockdown van drie weken aan. De horeca zou dan weer vanaf 19.00 uur moeten sluiten.
Bekijk hier hoe ze bij de Stadsbierhuys de Waag in Doesburg reageren op de mogelijke maatregelen.
Maatregelen raken horeca opnieuw hard, bezorging maakt een comeback

'Puf is op'

"Ik voel me zo in het kruis getast", zegt Martin Hüning, bestuurslid van de KHN Gelderland tegen Omroep Gelderland. Hüning baat zelf onder andere een zalencentrum en een pannenkoekenhuis uit. "Dit is niet te geloven", vervolgt hij. "Horecaondernemers worden zo heen en weer geslingerd. De puf is op. Dit zwaard van Damocles hing al een tijd boven ons. Er wordt nu gezegd dat het voor drie weken is, maar het zou mij niet verbazen als de regels tot Hemelvaartsdag verlengd worden."
"De overheid loopt achter de feiten aan. Zelfs in Suriname zijn ze al bezig met boosterprikken. Dat is vergeleken met Nederland een bananenrepubliek, maar hier gebeurt niets. Het is oneerlijk. Maar 2,8 procent van de besmettingen vindt in de horeca plaats, terwijl dat thuis wel 54 procent is."
Ook KHN-voorzitter Robèr Willemsen voorziet moeilijkheden. Hij verwacht dat veel bedrijven zich niet aan de sluitingstijd gaan houden.
Zonder steun valt de halve branche om
Hüning maakt zich zorgen over de financiën van horecabedrijven. "Er is nu nog een regeling waarin staat dat de overheid 50 procent van de gemiste omzet vergoed. Maar die is vooral voor de nachthoreca. Voor de vergoeding wordt gekeken naar de hele omzet van een kwartaal. Dit kwartaal hebben we een anderhalve maand normaal gedraaid voor de lockdown inging. Daar komt dus geen financiële steun voor en ik verwacht dat dat voor veel ondernemers een nekslag wordt. Zonder steun valt de halve branche om."

Moeilijke tijd

"We moeten nu al voor de vierde keer in 22 maanden de agenda legen, terwijl veel ondernemers net weer geïnvesteerd hebben in personeel om weer open te gaan. Alles wordt geannuleerd, ook partijen die al ingehaald moesten worden. Het is een moeilijke tijd, maar we moeten door. Ik wens alle collega's dan ook het beste en veel succes", besluit Hüning.
Miranda van de Wetering is een van die collega's. Samen met haar man Sander is ze eigenaar van De Oude Herbergh in Oosterbeek. Ook zij schrok in de eerste instantie van de maatregel. "We zaten met het personeel een borrel te doen toen het bericht donderdagavond binnenkwam", vertelt ze aan Omroep Gelderland. "We worden wéér getroffen. Het is vreselijk, maar het is niet anders. We kunnen natuurlijk bij de pakken neer gaan zitten, maar we willen niet in het negatieve hangen. Daarnaast zagen wij ook wel dat het niet de goede kant op gaat met de cijfers. Je zal maar in de zorg werken."
We krijgen nu al volop bestellingen en leuke reacties
Dus schakelde Van de Wetering en haar team meteen door. "We besloten ter plekke met z'n allen dat we weer zouden gaan bezorgen. De vorige lockdown was dat een succes en de gasten reageerden er positief op. We trokken dat draaiboek weer uit de kast, haalden de bakjes van zolder en de bezorgauto uit de opslag."

Veel vraag

En het loopt nu al goed. "We krijgen nu al volop bestellingen en leuke reacties. Dat doet ons goed. Als we er de logistiek en het personeel voor hadden, waren we er zelfs na de vorige lockdown niet eens mee gestopt. Dan hadden we de combinatie gehouden. Er is veel vraag naar en er zijn natuurlijk ook mensen die er al de hele coronaperiode niet op uit gaan."
Toch weegt het ook voor De Oude Herbergh niet op tegen de traditionele horeca. "Natuurlijk ontvangen we onze gasten het liefst zelf. Daar doen we het voor. En 19.00 uur is alleen een lastige tijd. Dat is net te kort voor een diner. Gelukkig zijn mensen vaak flexibeler nu ze thuiswerken, dus dan kunnen ze toch eerder komen en hier dineren", besluit Van de Wetering optimistisch.