Nieuws

Laatste onbewaakte spoorwegovergang in Winterswijk is verdwenen

Spoorwegovergang aan de Veldhorstweg in Winterswijk die inmiddels is beveiligd
Spoorwegovergang aan de Veldhorstweg in Winterswijk die inmiddels is beveiligd © Omroep Gelderland
WOOLD - Alle onbewaakte spoorwegovergangen in Winterswijk zijn aangepakt en beveiligd. Daarmee is op dit moment de helft van alle niet actief beveiligde spoorwegovergangen in ons land opgeheven of beveiligd. ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen voor het eind van 2023 alle 180 niet actief beveiligde spoorwegovergangen (NABO) in ons land opheffen of beveiligen.
Voor Winterswijker Wim Esselink is het sluiten van de overweg aan de Klandermansweg tussen Winterswijk en Aalten een bijzonder moment. Hij verloor op nieuwjaarsdag 1994 zijn vrouw Gerrie en zijn 5-jarige dochter Lisan bij een ongeval op de niet beveiligde overgang.
Sindsdien maakt hij zich sterk voor het verwijderen van overwegen. “Die zijn niet meer van deze tijd”, zegt Esselink. “Het enige verkeersbord wat wij nog hebben voor onbewaakte overwegen is een bord met een stoomtrein erop. En die hebben we toch al een tijdje geleden afgeschaft.”
Bekijk hier het verhaal van Wim Esselink:
“De aanpak hier in Winterswijk is eigenlijk best wel bijzonder”, zegt John Voppen van ProRail. “Hier wordt niet overweg voor overweg aangepakt, maar alles in één pakket. In totaal werden in de gemeente Winterswijk elf onbewaakte overwegen aangepakt.
ProRail is landelijk bezig om 180 NABO’s beter te beveiligen of op te heffen. “Daarvan zijn best veel overwegen particulier bezit”, zegt Voppen. “Dat maakt het lastig, want er zijn vaak heel veel belangen. Je moet je voorstellen dat de overweg soms de enige manier is om bij een huis of weiland te komen.”

'Er gebeuren nog te veel ongelukken'

Dat vindt ook staatssecretaris Steven van Weyenberg die maandagochtend speciaal naar Winterswijk kwam om het moment mee te vieren. “Er komen steeds meer treinen en ze rijden vaak ook nog eens sneller”, zegt Van Weyenberg. “En er gebeuren nog te veel ongelukken.”

Tempo moet omhoog

Volgens de staatssecretaris is er nog een lange weg te gaan en moet het tempo om overwegen af te sluiten omhoog. “De belangenafweging maakt het vaak lastig.” Daarom is Van Weyenberg bezig met een wetswijziging om de boel te versnellen. “Als het ondanks alle pogingen en lang praten niet lukt om eruit te komen, dan kan ik als staatsecretaris ook ingrijpen.”
In goede samenwerking en afstemming met diverse gemeenten kunnen een aantal NABO’s de komende tijd versneld worden beveiligd. Van gemiddeld 36 maanden naar 20 maanden. Onlangs gebeurde dat nog bij een NABO in Lochem en Almen.

Monument

Een monument met een struik aan de Klandermansweg markeert nog de plek van het ongeval uit 1994. “Ik wilde hem eigenlijk weghalen nu de overgang is afgesloten, maar hij staat niemand in de weg”, zegt Esselink. “Dus we laten hem staan.”
Zie ook: