Nieuws

Problemen bij ProRail: 'Dan pak ik toch de Duitse trein'

Treinreiziger Henno.
Treinreiziger Henno. © Omroep Gelderland
ARNHEM - Bankmedewerker Henno uit Huissen baalt van de problemen die momenteel spelen rondom het treinverkeer. "Triest, het is Nederland onwaardig", zegt hij. Door het personeelstekort bij spoorbeheerder ProRail werden dinsdagochtend tussen 7.00 en 9.00 uur minder treinen ingezet. Henno vond een oplossing: de Duitse trein.
"Ik hoop dat de Duitse vrienden het oplossen voor de Nederlandse vrienden. We kijken wel hoe het loopt. Misschien moeten we gaan solliciteren bij ProRail, vacatures genoeg!", grapt Henno.
Kijk hier naar de reactie van Henno en die van andere treinreizigers op station Arnhem Centraal:
Geen treinen tussen Arnhem en Utrecht door personeelstekort

Dan maar wachten

Een student met mondkapje op ziet het als de zoveelste treinvertraging: "Het is vervelend, over een uur moet ik in de les zitten. Ik kan nu niks doen, dan maar wachten", zegt hij Hij vindt het slecht geregeld. Hij kijkt er wel van op dat er dan in de spits minder treinen rijden vanwege het personeelstekort bij ProRail. "Hier gaan heel veel mensen last van hebben. Niet alleen scholieren, maar ook mensen die naar hun werk moeten. Mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer."
Er is ook géén vervangend vervoer geregeld. "Als er busvervoer was geregeld, dan was je tenminste al onderweg naar je werk", zegt iemand. De NS adviseerde reizigers dinsdagochtend om te reizen via 's-Hertogenbosch - maar dat leverde de reiziger gemiddeld 50 minuten extra reistijd op. "Belachelijk", noemt de student die optie.

'Dit horen we iets te veel'

Ook Henno is niet meer verbaasd. "Dit horen we iets te veel, de laatste tijd. Maar er zijn ergere dingen in de wereld, natuurlijk" vertelt hij verder. "Uiteindelijk kom ik vast aan in Utrecht. Ik moet gewoon extra geduld hebben." Een ander stel in de stationshal bij Arnhem Centraal moet een vlucht halen naar Korea. Het is de vraag of dat nog lukt. "Ik breng mijn vriendin weg, ik hoop dat we op tijd kunnen inchecken." Weer een ander stel bekijkt of ze misschien een vlucht moeten omboeken.

Reactie ProRail

"We hebben te maken met een tekort", reageert een woordvoerder van ProRail. "In het hele land hebben we 750 verkeersleiders nodig om alle roosters goed rond te krijgen. Op dit moment hebben we een tekort van zestig verkeersleiders. Om dat in te lopen, hebben we de budgetten voor werving en selectie verachtvoudigd. Maar daarnaast kijken we ook of oud-verkeersleiders, die nu elders in de organisatie werken, af en toe bij willen springen. Gelukkig stromen de klassen van de opleiding tot verkeersleider voller dan voorheen. Daarnaast is het slagingspercentage gestegen van 50 naar 70 procent", aldus de woordvoerder.
Dat de verbinding tussen Arnhem en Utrecht eruit lagen, is geen bewuste keuze geweest van ProRail. "We kregen die specifieke dienst op dat moment niet gevuld", legt de woordvoerder uit. "Het is geen keuze welke lijn je er wanneer uithaalt. De dienst die deze lijn onder zijn of haar hoede heeft. kregen we niet rond op dat tijdstip. We kunnen helaas ook niet elke verkeersleider op elke plek zetten. Je hebt specifieke kennis nodig van een traject om dat te kunnen bedienen."