Instellingen

Dit zijn de 49 'sleutelwerken' uit de Gelderse geschiedenis, waar is nummer 50?

Kaarsenkroon uit de Walburgiskerk in Zutphen
Kaarsenkroon uit de Walburgiskerk in Zutphen © Omroep Gelderland
ARNHEM - De middeleeuwse kaarsenkroon uit de Walburgiskerk in Zutphen, het schilderij met zicht op de Valkhofburcht van Jan van Goyen en het beeld Jardin Dubuffet in de tuin van Museum Kröller Müller op de Veluwe. Het zijn maar drie van de 49 kunstwerken die zijn geselecteerd als 'sleutelwerken' in de Gelderse geschiedenis. En wie wijst sleutelwerk nummer 50 aan?
Kunsthistoricus Jochem van Eijsden, geboren in Ermelo, stelde de lijst samen in opdracht van de provincie Gelderland. “Gelderland is altijd een kruispunt geweest voor kunst. Vanaf de late middeleeuwen tot heden. Al die tijd heeft de provincie bijzondere kunstenaars voortgebracht, aangetrokken en gehuisvest.”
Juwelenkistje Mechteld van Gelre
Juwelenkistje Mechteld van Gelre © Omroep Gelderland

Hertogdom Gelre

De 49 sleutelwerken zijn ondergebracht in drie tijdvakken: het hertogdom Gelre in de late middel-eeuwen (1339-1543), het Nederlandse gewest Gelrelant (1543-1795) en de provincie Gelderland (1795-heden). Het oudste kunstwerk is het juwelenkistje van hertogin Mechteld van Gelre uit het midden van de veertiende eeuw. Van Eijsden beschrijft het als “een prachtig voorbeeld van de rijkdom aan het Gelderse hof en staat symbool voor de intensieve Europese huwelijkspolitiek aan het einde van de middeleeuwen.”
Grote Ronde Piëta van Johan Maelwael
Grote Ronde Piëta van Johan Maelwael © Musée du Louvre Parijs

Gebroeders van Lymborch

Uit de late middeleeuwen zijn ook kunstwerken van de Nijmeegse Gebroeders van Lymborch en hun oom Johan Maelwael geselecteerd net als het praalgraf van hertog Karel van Gelre in de Arnhemse Eusebiuskerk. Uit de vroegmoderne tijd voegde van Eijsden onder meer twee tuinvazen van Paleis Het Loo in Apeldoorn toe. “Voor Koning Willem III en zijn vrouw ontwierp architect Daniel Marot vier marmeren tuinvazen, uitgevoerd door Jan Blommendael. Hier zijn nog twee exemplaren van overgebleven.”

Growing the Seeds

Het meest recente werk dat Van Eijsden opnam in de lijst is Growing the Seeds of Love van Kinke Kooi. “Kinke Kooi is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het feminisme in de hedendaagse kunst. Al vanaf het begin van haar carrière in de jaren tachtig speelt Kooi in haar werken met vrouwelijkheid, een onderwerp waarbij ze ongemak merkte bij het publiek.”

Wat is het vijftigste sleutelwerk?

Er is nog ruimte voor het vijftigste sleutelwerk uit de Gelderse kunstgeschiedenis. De provincie Gelderland roept iedereen op om met suggesties te komen. Tot 14 november zijn inzendingen hier welkom.
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op WhatsApp of stuur een mail: omroep@gld.nl!