Nieuws

Brand met waterstofbus niet fijn voor de beeldvorming, zegt deze deskundige

De brandende waterstofbus leidde tot grote rookontwikkeling.
De brandende waterstofbus leidde tot grote rookontwikkeling. © NewsUnited/112Achterhoek-nieuws
ARNHEM - Na de brand in Doetinchem bij vervoerder Arriva, waarbij een gloednieuwe waterstofbus werd verwoest, rijst onder meer de vraag: hoe veilig is waterstof eigenlijk?
"Dat er volgens de brandweer geen gewonden zijn gevallen, is natuurlijk het belangrijkste", zegt waterstofdeskundige Jaco Reijerkerk. Daarnaast voedt een incident als dit mogelijk een negatief beeld bij het publiek. "Systemen in bussen en auto's zijn erg veilig", zegt Reijerkerk echter.
Hij volgde het nieuws rond de brand van de bus van Arriva donderdag op de voet. "Ik begrijp uit de media dat de bus pas donderdagmorgen was afgeleverd. Toen ik hoorde dat er knallen waren gehoord, dacht ik meteen: dat moeten de banden van de bus zijn geweest. Waterstof is een heel veilige en schone brandstof, die al jaren in de petrochemische industrie wordt gebruikt. Het is onder meer nodig om schone benzine te maken. Ik zeg altijd: elke keer als je aan de pomp staat, komt er iets meer waterstof in je tank, omdat brandstof ook steeds schoner en milieuvriendelijker is."
De brandweer denkt dat de knallen ook door de banden waren veroorzaakt. "De bus heeft een systeem dat de waterstoftanks laat afblazen", zei een woordvoerder gisteren." Hierdoor lopen deze tanks veilig leeg. Of de oorzaak ooit aan het licht komt, is onzeker. De zware beschadiging aan de nieuwe bus bemoeilijkt het onderzoek.

Waterstofplatform

Reijerkerk is een van de drijvende krachten achter het Waterstofplatform, een samenwerkingsverband van ongeveer veertig bedrijven en organisaties die zich bezighouden met de energiedrager waterstof. De ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Economische Zaken en Klimaat participeren in het platform. Doel: stimuleren van het gebruik van waterstof, het wegnemen van drempels voor een bredere invoering ervan, onder meer in de mobiliteit.
Zijn interesse in waterstof leidde onder meer tot een project bij het GVB in Amsterdam. "Tien jaar hebben de Amsterdamse bussen op twee lijnen op waterstof gereden. Het is net zo praktisch als gewone benzine, maar je hebt geen schadelijke uitstoot."

Volgend jaar ook pomp in Doetinchem

Er zijn nu tien benzinestations in Nederland waar je waterstof kunt tanken. Dat moeten er volgend jaar twintig zijn. Een staat in Arnhem, op industriepark Kleefse Waard. Daar komt in 2022 Doetinchem bij. Tanken gaat ongeveer even snel als het volgooien van een auto met benzine of diesel. Opladen van een elektrische auto duurt langer, zegt Reijerkerk.
Elektrische auto's worden aandreven door accu's, auto's op waterstof door een brandstofcel. Reijerkerk: "Voor de rest zijn de auto's vrijwel identiek vanwege de elektromotor."
Uit de uitlaat komt water. Hoe schoon wil je het hebben?
Waterstof in pure vorm is kleurloos, reukloos en een niet-giftig gas. Maar waterstof moet wel worden gewonnen, omdat het niet vrij in de natuur voorkomt zoals aardgas. Reijerkerk: "Er zijn meerdere manieren om waterstof te winnen, elektrolyse wordt het meest toegepast voor groene waterstof."
De wagen op waterstof van Jaco Reijerkerk bij het waterstofstation op Kleefse Waard in Arnhem.
De wagen op waterstof van Jaco Reijerkerk bij het waterstofstation op Kleefse Waard in Arnhem. © Eigen foto
De chemische reactie van waterstof en zuurstof die in de brandstofcel in een auto op waterstof plaatsvindt, zorgt voor de energie die de elektromotor van de auto aandrijft. Er wordt dus geen fossiele brandstof in de motor verbrand.
Reijerkerk studeerde in Arnhem autotechniek aan de HAN. Hij rijdt sinds 2014 op waterstof en zijn Hyundai heeft al meer dan 100.000 kilometer op de teller. "Het is een van de eerste op waterstof rijdende auto's in Nederland. Uit de uitlaat komt water. Hoe schoon wil je het hebben?"
Nieke Hoitink sprak op Radio Gelderland met Jaco Reijerkerk:
TEL Jaco Reijerkerk over waterstof