Instellingen

Waarom pieker jij wel en ík niet, of was het nou andersom?

Foto ter illustratie.
Foto ter illustratie. © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Waarom ligt de een urenlang wakker en legt de ander een probleem gewoon naast zich neer? Onderzoeker Nessa Ikani aan de Radboud Universiteit in Nijmegen deed onderzoek naar piekeren. En ze kwam met het volgende.
"Piekeraars zien informatie eerder op een negatieve manier. Je komt in een cirkel waar je moeilijk grip op krijgt en die niet te stoppen is", zegt ze. Verschillende factoren spelen een rol bij het wel of niet piekeren, al zegt Ikani dat iedereen zich wel eens het hoofd breekt over een kwestie. Ze legt uit: "Piekeraars kunnen zich moeilijk losmaken van een probleem en blijven er in hangen. Dat kan bijvoorbeeld worden versterkt door iemands algemene neiging om een meer negatieve blik op het leven te hebben."

Hulp kan helpen

Piekeren kan een negatieve stempel op je leven drukken. Wie veel piekert en merkt dat het hem of haar opbreekt, doet er goed aan hulp te zoeken, aldus de promovenda. Ze komt ook met enkele oplossingen. "Wat je kunt doen, verschilt per persoon. Het is belangrijk dat je jezelf concrete vragen stelt over je gepieker. Wat is er aan de hand en wat kan ik doen om dat te veranderen?"
Nessa Ikani over haar onderzoek
In Nijmegen lopen al vervolgstudies, zegt Ikani. Ze probeert uit te zoeken wat voor oefeningen helpen en voor wie welke oefening helpt. "Concreet nadenken over piekergedachten en mindfulness zijn voorbeelden wat voor sommige mensen mogelijk kan helpen bij het loskomen van gedachten." Mindfulness is een techniek waarbij je stilstaat bij het moment, zonder daarover te oordelen. "Daar wordt ook onderzoek naar gedaan, om uit te zoeken of het gepieker op termijn ook daadwerkelijk minder kan worden door mindfulness."
Maar juist over mindfulness is niet iedereen het eens: Ikani's collega - Mark de Kesel, hoogleraar theologie aan de Radboud - is kritisch op dat verschijnsel, zo zegt hij in een interview in Trouw. "Ik weet dat veel mensen en bedrijven dol zijn op mindfulness. Het wordt ook gebruikt voor psychotherapie. Maar ik vrees dat het al te vaak wordt ingezet om de echte problemen te omzeilen of simpelweg toe te dekken. Als je onmin hebt met je baan of je werkgever, maar ook als je verloren loopt en in de knoop zit met jezelf, dan helpt maar één ding: praten. En als het nodig is: meer praten. Niet op een matje gaan zitten."
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op WhatsApp of stuur een mail: omroep@gld.nl!