Nieuws

Chauffeurs die vaststaan 'helemaal klaar' na bankroet werkgever

De drie vrachtwagens langs de Duitse snelweg.
De drie vrachtwagens langs de Duitse snelweg. © Jan Berendsen
BARNEVELD - Chauffeurs van het failliete Barneveldse bedrijf Amerongen Kamphuis die met hun vrachtwagens langs de weg vast staan in Duitsland, zijn 'helemaal klaar' met de situatie. Zaterdagmiddag meldde de curator dat de chauffeurs weer kunnen rijden, maar dat is niet zo. "Het probleem is nog helemaal niet opgelost. Wij zijn hier voor maandag echt niet weg", verzucht Jan Berendsen.
Berendsen staat, samen met twee collega's, vast op een Duitse snelweg-parkeerplaats in de buurt van Mainz. "Donderdag hebben we eerst gelost. Daarna zijn we naar deze parkeerplaats gereden, nadat we het nieuws hoorden dat we niet meer verder konden omdat we niet verzekerd waren", vertelt hij.
"We moesten eigenlijk direct stoppen, maar dan sta je natuurlijk ergens waar helemaal niets is. Daarom zijn we naar de eerste de beste parkeerplaats gereden waar een fatsoenlijk toilet is en waar we ons kunnen wassen. Je kunt ons niet als een stel varkens langs de kant van de weg zetten."

Wandelen

Inmiddels staat het drietal, dat zich grappend De 3JS noemt omdat ze allemaal Jan als voornaam hebben, nu voor de derde dag vast. Volgens Berendsen zit de sfeer er, ondanks de heftige week, nog goed in. "Je kunt wel bij de pakken neer gaan zitten, maar dat heeft toch geen zin. We proberen het gezellig te houden. Zo maken we samen wat muziek."
Daarnaast hebben ze vandaag ook een stuk gewandeld. "We kunnen vanaf de parkeerplaats naar het dorp lopen. Daar hebben we wat te eten gekocht. Het is wel 5 kilometer verderop, maar is het niet dat we nou wat anders te doen hebben", lacht hij.
De wagens hier laten staan is ook geen doen
Toch was het drietal het liefst donderdag gewoon naar huis gereden. "Natuurlijk", zegt Berendsen. "We missen onze vrouwen en kinderen. Dit is voor mij al het derde weekend dat ik weg ben van huis. Het is natuurlijk overmacht, maar het voelt niet lekker. Mijn kinderen hebben wel aangeboden ons op te komen halen, maar dan moet je de wagens hier laten staan. Dat is ook geen doen."

Tolkast

Het drietal kan volgens de curator inmiddels weer naar huis toe rijden. "Het probleem met de verzekering is inmiddels opgelost. Dat hebben we net gehoord", gaat Berendsen verder. "Maar ze zijn vergeten dat we ook tolkasten onder de auto hebben hangen. Daarmee betalen we tol aan de Duitsers. Die zijn óók uitgeschakeld door het faillissement. Als we tien minuten gaan rijden, plukken ze ons al van de weg af en krijgen we elk een boete van 300 á 400 euro. Dat hebben we er niet voor over."
Mocht dat probleem in de komende uren worden opgelost, dan speelt er nog iets: "In Duitsland mag je met een lege vrachtwagen niet rijden op zondag. Dus we kunnen hoe dan ook pas op maandag weg. Het is maar even niet anders."

Media

Berendsen komt uit Zwartebroek en werkt inmiddels al 36 jaar voor het bedrijf. "Ik ben ooit begonnen bij Amerongen. Dat ging toen samen met Kamphuis. Drie jaar geleden zijn we overgenomen door het Belgische Sitra."
Ik moest in de media lezen dat we failliet waren
Vanaf dat moment ging het volgens de beroepsrijder in rap tempo bergafwaarts met het bedrijf. "Soms werd het salaris een paar dagen te laat overgemaakt of bleek er geen geld voor nieuwe spullen." Dat het bedrijf deze week bankroet werd verklaard, kwam desondanks toch nog wel uit de lucht vallen. "Ik moest in de media lezen dat we failliet waren. We waren zelf nog helemaal niet geïnformeerd. Dat is wel heel erg triest, vind ik."
De chauffeur heeft de sector een tijd vertegenwoordigd bij vakbond CNV. "Normaal zie je dat transportbedrijven soms wel een maand van tevoren waarschuwen voor een aanstaand faillissement. En als er dan een faillissement is, wordt het vaak op vrijdag uitgesproken, wanneer de meeste chauffeurs al thuis zijn. Nu is het doordeweeks, op de dag voordat we ons salaris zouden krijgen, gebeurd, omdat er dus helemaal geen geld meer was. We hebben ons salaris dus helemaal niet gekregen. Nu is het wachten tot we een uitkering van het UWV krijgen, maar dat gaat ook nog wel even duren. Ondertussen gaan de vaste lasten natuurlijk wel door."

Vertrouwen is weg

Door alles wat er is gebeurd, is het drietal 'helemaal klaar' met het transportbedrijf. "We hebben wel gehoord dat er gesprekken zijn om ons over te nemen, maar ik weet niet of ik dan meega. Er is zo wel erg veel gebeurd. Vertrouwen dat weg is, herstel je ook niet gemakkelijk."
Maar in de eerste plaats is veilig thuiskomen nu prioriteit. "Daarna zien we wel weer verder", aldus Berendsen. "Maar ik heb vooral zin om mijn familie weer te zien. Ik geef mijn vrouw een extra knuffel als ik thuis ben", lacht hij.