Nieuws

Slogan ‘Ontdek, Beleef en Bescherm’ Dolfinarium misleidend, zegt reclamecommissie

Dolfinarium moet haar reclame aanpassen
Dolfinarium moet haar reclame aanpassen © Omroep Gelderland
HARDERWIJK - Het Dolfinarium moet stoppen met de slogan ‘Ontdek, Beleef en Bescherm’. Dat bepaalt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van dierenrechtenorganisatie House of Animals. De commissie valt met name over het woordje 'Bescherm' en wil dat Dolfinarium dat niet meer in haar uitingen gebruikt.
De commissie legde de slogan van het Dolfinarium onder het vergrootglas nadat Karen Soeters van House of Animals een klacht indiende. Soeters: “Het Dolfinarium beweert al jaren van alles over het welzijn van de dolfijnen, zeeleeuwen en orka’s, maar ondertussen is het één grote leugen. Zo kan het dolfinarium nooit voorzien in de natuurlijke behoeften van dolfijnen, die van nature grote afstanden afleggen. Een dolfijn in een dolfinarium is een dier in een gevangenis. Daar is niets educatief aan en het is al helemaal geen belevenis.”

Bescherm

Echter de Reclame Code Commissie heeft geen problemen met de woorden "Beleef" en "Ontdek". Het woord 'Bescherm' echter is de bottleneck. Daarover schrijft de Commissie: "Daarmee wordt de suggestie gewekt dat je als bezoeker , door een kaartje te kopen en het park te bezoeken, direct een bijdrage levert aan de bescherming van dieren." Maar dat die bescherming ook echt daadwerkelijk plaatsvindt, blijkt volgens de commissie nergens uit. In de uiting mist volgens de RCC essentiële informatie over het woordje 'Bescherm'. De commissie verwijst naar artikel 8.3 van de Nederlandse Reclame Code: "Als misleidend wordt eveneens beschouwd reclame die het volgende behelst en de gemiddelde consument ertoe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen". De reclame is daarmee ook in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. In dat artikel staat dat een reclame niet oneerlijk mag zijn. De commissie wil dat Dolfinarium niet meer op deze wijze reclame maakt.

Beroep

Het Dolfinarium laat in een reactie weten dat het woord "Bescherm" doelt op het "sensibiliseren van bezoekers richting natuurbehoud". Volgens directeur Alex Tiebot kan het bedrijf met wetenschappelijke studies aantonen dat een bezoek aan een educatieve presentatie met dieren of dierentuin daaraan bijdraagt. "Wij zijn het dan ook niet eens met het oordeel van de commissie. Wij gaan dan ook tegen het advies in beroep", aldus Tiebot.
Karen Soeters van House of Animals is vooralsnog tevreden met de uitspraak.