Instellingen

Liever een tweedehands auto dan met de trein: 'Mensen vinden het nog gek om naast elkaar te zitten'

Arriva verwacht niet alle reizigers meer terug.
Arriva verwacht niet alle reizigers meer terug. © ANP

ARNHEM - De files zijn terug van weggeweest, maar de drukte in de trein blijft uit. Vervoerder Arriva vreest zelfs niet meer terug te komen op het oude niveau.

De drukte op de wegen heeft volgens brancheorganisatie BOVAG te maken met de stijgende verkoop van tweedehands auto's. En dat is niet per se omdat reizigers niet meer de trein in willen. "Tijdens de coronacrisis waren veel dingen niet mogelijk. Een dagje weg, uit eten of een vakantie zat er niet in. Mensen hielden op deze manier geld over en omdat je toch afhankelijk was van je eigen vervoer investeerden ze in een nieuwere auto", zegt woordvoerder Tom Huyskens.

Bekijk de video. De tekst gaat eronder verder.

Liever een tweedehands auto dan met de trein: 'Mensen vinden het nog gek om naast elkaar te zitten'

Ook zie je volgens hem dat mensen meer ruimte willen en uit de stad verhuizen, maar niet wisselen van werkgever. "Een grotere woon-werkafstand kan betekenen dat er eerst geen auto nodig was, maar nu wel."

Oude niveau

Eerder bleek al dat we eind van het jaar alweer op het oude niveau zitten, als de filedruk zo sterk blijft toenemen. Hoe anders is dat in het openbaar vervoer. Sinds de start van de scholen na de zomervakantie is de drukte wel toegenomen, maar zo druk als voor de coronacrisis is het nog niet.

"Landelijk schommelt het aantal reizigers op ongeveer 70 procent van voor corona", zegt woordvoerder Nikkie Smit van vervoerder Arriva. "Als het gaat zoals het nu gaat, zit de sector eind 2024 weer op het oude niveau. Dat is wel koffiedik kijken, want mensen vinden het nog een gek idee om naast elkaar te gaan zitten."

Thuiswerken is een blijvertje

Zelf denkt Arriva nooit meer helemaal terug te komen op het oude niveau. "Wij verwachten dat we structureel drie tot vijf procent aan reizigers verliezen. Dat wil niet zeggen dat er een groep niet meer terugkeert, maar het thuiswerken is een blijvertje. Als mensen minder vaak met het OV naar kantoor moeten, zijn er ook minder reizigers."

Om dat op te vangen heeft Arriva met de Gimble app een reizigersplatform op poten gezet. Hier kunnen reizigers hun reizen van deur tot deur plannen, boeken én betalen. "Wij bewegen van OV-aanbieder naar mobiliteitsaanbieder."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op WhatsApp of stuur een mail: omroep@gld.nl!